כרטיסיות שיח ליום השואה להורדה בחינם וכמה מחשבות בנושא

כרטיסיות שיח ליום השואה להורדה בחינם וכמה מחשבות בנושא. בפוסט הבא, אני רוצה לשתף איתכם כמה כיוונים לפעילויות שיכולות להיות רלוונטיות בסמוך ליום השואה ובעקבותיו.

עדכון: נוספו כרטיסיות שיח גם בעברית, עם ובלי ניקוד להורדה בחינם. לשימושכם.

מען לא ידוע

לפני מספר שנים, כשעשיתי מנוי לספרייה העירונית אחרי כמה שנים של הפסקה, אמרה לי הספרנית שאני יכולה לקחת ספר אחד וגם נספח.

“הנספח” הוא איזשהו ספרון משלים, בדרך כלל קצר יותר. והיא גם כיוונה אותי לכמה עגלות מלאות ב”נספחים” שאפשר לקחת בנוסף לספר הפורמלי. אז אמרתי לה- בסדר, תני לי משהו שלדעתך מוצלח.

היא הניחה מולי את הספרון “מען לא ידוע” של קתרין קרסמן ואמרה לי שהוא מוצלח, ושאני אודה לה על ההמלצה. אז אמרתי- בסדר, וחתמתי גם עליו. 

הספר קצר מאוד, מתאר התכתבות בין שתי דמויות, חברים.

תחילה מכתבים מנומסים, שהולכים ומסלימים בכל פעם, ובכך מתארים את התהליך ההדרגתי של כל האירועים וההתרחשויות של התקופה האפלה הזאת.

קראתי את הספר בעברית בזמני הפנוי. עדיין לא עשיתי איתו שום דבר בשדה החינוכי. ובכל זאת, מצאתי לנכון להזכיר אותו כאן, כי אולי למישהו מכם הוא יתאים בול.

הפורמט של ההתכתבות בין הדמויות מזכיר קצת את “הסטורי של אווה” בגרסא הפחות טכנולוגית, כלומר מדגים מפריים לפריים, ממכתב למכתב, את התהליך שמתרחש ומסלים בהדרגה, והשפעתו על הדמויות.

בעקבות הפוסט הזה, חיפשתי אותו ביוטיוב והוא אכן קיים בגרסת האודיו שלו באנגלית. מצרפת כאן קישור, למקרה שמישהו ירצה לעשות לו איזושהי אדפטציה.

4:40 מתחילה ההקראה של הספר, שימו לב שלסרטון יש 4 חלקים.

ערבות הדדית

תחום נוסף שבו דווקא כן התעסקתי הרבה לאורך השנים במסגרות חינוכיות שונות, הוא הנושא של ערבות הדדית.

מה זה “אדם טוב”? מי הוא אדם רע? והכי חשוב- האם בן אדם יכול להיות “רע” גם מבלי לעשות שום דבר.

רוב התלמידים עונים שכן, וזה מתחבר לנושא של ערבות הדדית. למעורבות או אי המעורבות שלנו, כשאנחנו רואים שמשהו רע קורה למישהו אחר, אך לא מתערבים או לא נוקטים עמדה.

תמיד אהבתי להעלות את השאלה הזאת, ואז להראות לתלמידים את הקטע מ”סיינפלד” בו הם עומדים מנגד, צוחקים ומצלמים, כשהמכונית נגנבת מהצ’אבי גאי.

מכאן אפשר לפתח את הנושא לכל עניין ה”שכנים” שעזרו או לא עזרו בשואה. שהצילו, לא הצילו, ניסו או לא ניסו להציל. לנו, עצמנו במצבים הרבה פחות קיצוניים- וכיצד הינו פועלים. בהמשך, אפשר לדבר גם על לחסידי אומות העולם וסיפוריהם.

הבנאליות של הרוע

אגב, אחת ההרצאות שהשפיעה עלי הכי הרבה כשהיתי סטודנטית לתואר ראשון בפסיכולוגיה, היא ההרצאה של זימברדו בטד. הרצאתו המפורסמת על הבנאליות של הרוע.

מאז שהציגו לנו אותה באחת ההרצאות בפסיכולוגיה חברתית, משהו בתפיסות שלי ובהבנה שלי של יום השואה התרחב והתעדכן מאוד.

“הבנאליות של הרוע” הוא המושג שטבעה חנה ארנדט במהלך משפט אייכמן. ובהמשך, הוא קיבל הרבה מאוד משמעות באירועים חברתיים דומים. כשהטענה כאן היא אחת- בסיטואציות מסויימות ובנסיבות מסויימות- כל אחד יכול להיות מלאך או שטן.

לא בטוחה שההרצאה מתאימה לתלמידים בגלל שמשלבת דימויים קשים ויזואלית, אבל לאנשים מבוגרים ולאנשי חינוך לדעתי זו צפייה מאוד חשובה.

ההרצאה של זימברדו בטד

כרטיסיות שיח ליום השואה

אבל גם אני הכנתי משהו ליום השואה. כרטיסיות שיח בנושא יום השואה, וגם פורמטים לכתיבה בהם תוכלו להיעזר במידה ותרצו להפוך את השאלות למשימות כתיבה.

שימו לב, שהוספתי קובץ גם בעברית עם ובלי ניקוד להורדה בחינם. מוזמנים לעשות עם הכרטיסיות כל שימוש עם ילדיכם או תלמידיכם.

הפעילות כוללת:

2 פורמטים לכתיבה- בשחור לבן ובצבע (אפשר לתלות על הלוח אחרי שמסיימים לכתוב)

כרטיסיות שיח (באנגלית- רמת חטיבה ותיכון. בעברית- בשתי גרסאות, גרסה מנוקדת שמותאמת לתלמידים צעירים יותר וגרסה לא מנוקדת לאמצע-סוף יסודי ומעלה). כל החומרים מעוצבים ומוכנים להדפסה.

אפשר לנהל דיון קבוצתי או כיתתי בעל פה על בסיס הכרטיסיות. לתת משימות מתוכן כמשימות כתיבה. לשלב דיון וכתיבה וכו’.

אפשר, כמובן, להגדיר לתלמידים משימות כתיבה נוספות ולהשתמש רק בפורמטים. לבחירתכם לפי מה מתאים לילדים או לתלמידים איתם אתם עובדים.

להורדת הפעילות בחינם *באנגלית*

להורדת הקובץ

להורדת הפעילות בחינם *בעברית*:

להורדת הקובץ

לקראת יום העצמאות >> ויש גם פעילות חינמית ליום העצמאות, אותה תוכלו להוריד מהפוסט הזה.

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01