3 משחקי קופסא, שיעזרו לכם למשחק כל נושא

3 משחקי קופסא, שיעזרו לכם למשחק כל נושא. באנגלית, בעברית, בחשבון וממש בכל מקצוע.

כל הזדמנות לשלב משחקים בלמידה היא הזדמנות מבורכת. לכן זה תמיד יעיל להחזיק בארסנל מספר משחקים “כלליים”.

לא ייעודיים לנושא או תחום מסויים, אלא כאלה שאפשר להתאים במספר רגעים לתרגול ומשחוק של כל נושא שרוצים. בכל מקצוע ובכל רמת קושי.

בפוסט הנוכחי אני רוצה לספר לכם על 3 משחקים כאלה. משחקים שרכשתי בהזדמנויות שונות, להם המצאתי חוקים משלי. בהתאם לצרכים ולסיטואציה הלימודית.

משחקי קופסא מומלצים

את השימוש בהם אדגים באמצעות חומרים שיצרתי להוראת אנגלית, אבל כאמור, אפשר להשתמש בהם בשילוב עם כל ערכת קלפים, תרגילים או משימות שרוצים.

הסוד הוא להגדיר מראש את חוקי המשחק ה”אלטרנטיביים”. אילו פעולות מתגמלות ומביאות לניצחון, ואילו להפסד פוטנציאלי? לתלמידים צריך להיות מאוד ברור מה הציפייה מהם על פי החוקים החדשים, וכיצד יוכלו למקסם את הסיכויים שלהם לנצח.

החדשות הטובות- נכון לכתיבת שורות אלה, כל אחד מהמשחקים עולה לא יותר מכמה עשרות שקלים. כך שמדובר בהשקעה קטנה ופוטנציאל לתמורה גדולה מאוד.

הפוסט מכיל affiliate links

1. משחקי קופסא שיעזרו לכם למשחק כל נושא- לוטי קרוטי

אתחיל מהמשחק הזה, כי הוא כנראה הותיק (על המדף שלי) והמוכר ביותר מבין השלושה.

על המשחק:

המשחק מגיע עם אחו פלסטיק חמוד, והוא למעשה “לוח המשחק”. בתוך האחו מסלול של 26 חורים קטנים, רובם “סגורים”, אבל יכולים להיפתח במידה ומסובבים את גזר הפלסטיק הגדול שבמרכז הלוח.

על לוח המשחק מקפצים ארנבוני פלסטיק קטנים, כשכל מטרתם היא להגיע לסוף המסלול, מבלי ליפול לאחד החורים שיכולים להפתח להם מתחת לרגליים.

קלפי המשחק (המקוריים) מגדירים כמה צעדים על הארנבון לקפץ, או מתי לסובב את הגזר.

במקור, המשחק מתאים לילדים צעירים מאוד, אבל בהתאמות הנכונות יכול להתאים למגוון גילאים.

רעיון להתאמת המשחק להוראת אנגלית:

בלוטי קרוטי השתמשתי הרבה לאורך הדרך לשימושים שונים. המרכזי שבהם- בדיקה של אוצר המילים שהתלמיד כבר אמור להכיר (review).

הפעילות מתאימה לקבוצות קטנות או לעבודה פרטנית. אני נוטה להגדיר את הפעילות כפעילות שתופית ולא כתחרות, כשהמטרה של כל המשתתפים היא להוביל לפחות ארנב אחד לקו הסיום, מבלי שייפול בדרך.

לוטי קרוטי
  1. בדוגמא- שימוש בקלפי אוצר מילים בנושא בגדים בשילוב עם לוטי קרוטי. כל תלמיד בתורו שולף קלף אחד מאוצר המילים הרלוונטי. אלה יכולים להיות קלפים מוכנים, כמו פעילות הבגדים הזאת, או אפילו פתקים שהתלמידים כתבו בעצמם. על התלמיד לבצע משימה כלשהי שקשורה לקלף- למשל להגיד באנגלית את שם החפץ שקיבל, או להגיד משפט באנגלית ולהשתמש במילה שמולו.
  2. במידה והשיב נכון- יעביר את אחד הארנבונים שעל הלוח משבצת אחת קדימה, והתור עובר לשחקן הבא. אם השיב לא נכון, ניתנת הזדמנות לאחד מחברי הקבוצה לתקן אותו. במידה ומישהו אחר הצליח- יזיז ארנבון קדימה, וכל הקבוצה ניצלת מסיבוב הגזר והמשחק ממשיך.
  3. במקרה שנעשתה טעות- על המשתתף לסובב את הגזר, ובכך להסתכן שאחד או יותר מהארנבונים שעל הלוח ייפול ולא ימשיך את המסלול.
  4. הקבוצה מנצחת יחד כשלפחות ארנבון אחד מסיים את המסלול.

אפשרות חלופית:

אפשר לשלב במשחק את הקלפים המקוריים (קלפי הגזר) שמורים על סיבוב הגזר. כך שסיבוב הגזר (כלומר פוטנציאל לקנס) לא קורה בשל טעות, אלא פשוט כי זה הקלף שיצא. ממליצה להתאים את הגדרת המשחק לקבוצה שמולכם ומאפייניה.

לינק ללוטי קרוטי באמזון

לינק ללוטי קרוטי בעלי אקספרס

ההסבר מתוך היוטיוב בגרמנית, אבל רק שתבינו את הרעיון איך זה עובד

2. משחקי קופסא שיעזרו לכם למשחק כל נושא- Don’t Break the Ice

עוד פעילות חמודה מאוד שיכולה ללוות ממש כל נושא שתרצו ללמד.

על המשחק:

המשחק מגיע עם שולחן פלסטיק קטן, לתוכו מורכבות קוביות קרח (מפלסטיק). במרכז השולחן עומד פינגווין חמוד. מטרת המשתתפים להוציא את קוביות הקרח בזו אחר זו בעזרת פטיש קטן, מבלי שהקרח יקרוס והפינגווין ייפול פנימה.

את הפעילות הזאת ייעדתי בעיקר לחזרה על אותיות וצלילים.

  1. כל תלמיד בתורו בוחר קוביית קרח אחת אותה היה רוצה להפיל, ואומר את שם האות/ הצליל/מילה שמתחילה באות זו. במידה ומשתמשים גם בצרופים- אז מילה המכילה את הצרוף הנ”ל.
  2. אם התלמיד צדק, רשאי להפיל את קוביית הקרח שבחר. במידה וטעה- התור עובר לתלמיד הבא.
משחקי למידה מומלצים

אפשרות חלופית:

הדבקה של אותיות מקבעת את המשחק לשימוש מאוד ספציפי. אבל בשביל להתאים את המשחק לתרגול של כל נושא שרוצים בלי הכנה מוקדמת, אפשר להדביק על קוביות הקרח מדבקות במספר צבעים שונים. כל צבע מסמל מטלה אחרת שהוכנה מראש.

במקביל, להכין כרטיסיות שמתאימות לכל אחד מהצבעים, כך שבחירה בקוביית קרח עם מדבקה בצבע מסויים תוביל למשימה מכרטיסייה באותו הצבע.

את המשחק Don’t Break the Ice רכשתי באמזון. את המדבקות רכשתי בנפרד והדבקתי על “גושי הקרח”. כמובן אפשר להדביק כל סט מדבקות שרוצים- אותיות בעברית, מספרים, תרגילים, תמונות וממש כל נושא שרוצים לתרגל.

לרכישת המשחק Don’t Break the Ice מאמזון

יש כמה גרסאות של המשחק הזה גם בעלי אקספרס. לא ניסיתי, אבל מי שמעדיף להזמין משם- זה אחד הלינקים.

הדגמה נוספת מתוך היוטיוב

3. משחקי קופסא שיעזרו לכם למשחק כל נושא-Yeti in My Spaghetti

אחד המשחקים הפשוטים והחמודים ביותר. אינטרפרטציה מודרנית למשחק הדוקים אם תרצו.

בבסיס המשחק, יצור פלסטיק לבן וחמוד בשם ייטי ששוכב על קערת ספגטי. על המשתתפים להוציא את הספגטים אחד אחד, מבלי להפיל את ייטי לתוך הקערה.

את המשחק הזה אפשר לשלב ממש עם כל פעילות וכל תרגול, על מנת להוסיף לה עוד קצת עניין. פעילויות אוצר מילים, פעילויות דקדוק, אותיות, וממש כל מה שתרצו. בתמונה- המשחק Yeti in My Spaghetti בשילוב עם פעילות דקדוק שיצרתי.

אם התלמיד ענה בצורה נכונה על שאלה- מעולה. עכשיו יוכל למשוך ספגטי אחד מתוך הקערה ולהמשיך במשחק. לא ענה נכון? ידלג על תור ויחכה לתורו בסיבוב הבא.

לרכישת Yeti in My Spaghetti מאמזון

משחקי קופסא מומלצים

בנוסף לשימושים שהזכרתי, המשחק עובד גם על מוטוריקה שנדרשת להוצאה זהירה של הספגטי מהקערה. הוא יכול גם להתאים מאוד לתלמידים אימפולסיביים או כאלה שצריכים לעבוד על תכנון מהלכים והשהיית תגובה. המשחק מעודד חשיבה על המהלכים שיינקטו, ותכנון קדימה. מטרות שתמיד טוב לתרגל, בכל אמצעי שלרשותנו.

הדגמה נוספת מתוך היוטיוב

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01