שיעורים פרטיים תחת אזעקות- כן או לא?

שיעורים פרטיים תחת אזעקות- כן או לא? פוסט דעה.

כמורה פרטית לאנגלית, בימים האחרונים נשאלתי מספר פעמים האם אני ממשיכה לקיים שיעורים פרטיים בשעת לחימה. התשובה הקצרה היא שנכון לשלב זה- כן. התשובה הארוכה תגיע בהמשך הפוסט, אבל רגע לפני זה כמה מילים בנושא.

*פוסט זה נכתב ביום החמישי למבצע חרבות ברזל ורלוונטי לשעתו*

שיעורים פרטיים תחת אזעקות- כן או לא?

החלטת המורה

  • האם להמשיך ללמד תחת אזעקות? אין כאן החלטה נכונה יותר או פחות. זה בסדר להמשיך ללמד, וזה גם בסדר להקפיא את העבודה.
    הכל תלוי בנסיבות האישיות, בזמינות, בזמינות הרגשית, בזמינות הממ”ד, בהסחות שקיימות או לא קיימות בבית וכדומה. מורה שצריכה לתת מענה מיידי לילידיה הקטנים כנראה תהיה פחות זמינה לעבודה ממורה שלא צריכה לעשות זאת. מורה שמלמדת מתוך הממ”ד תהיה אולי יותר פנויה לעבודה ממורה שצריכה בעת אזעקה לרוץ לתוך מקלט.
    בדקו עם עצמכם מה הכי נכון עבורכם ועבור הנסיבות האישיות שלכם ותפעלו לפי זה. הכי חשוב זה להבין שאין כאן נכון או לא נכון וחשוב שתהיו שלמים עם ההחלטה שלכם.
  • ברמה האישית, אני מאמינה שאם זה מתאפשר וכל עוד זה מתאפשר, כדאי להמשיך לשמור על שגרה.
    ידוע ששמירה על שגרה מגבירה חוסן, ולכן אחרי התלבטות החלטתי עם עצמי שכל עוד הנסיבות מאפשרות לי להמשיך ללמד בזום- אמשיך ללמד.

החלטת התלמיד

  • ילדים שונים מגיבים שונה לסיטואציות דומות. זה תלוי, כמובן, במבנה האישיותי וסגנונות ההתמודדות, וגם במיקומים הגיאוגרפיים של התלמידים.
    אני מלמדת מאז הקורונה בעיקר בזום, כך שיש לי תלמידים ממקומות שונים בארץ. חלקם חשופים לאזעקות יותר וחלקם פחות. חלקם מתייחסים למצב הבטחוני יותר בחשש וחלקם פחות.
    חשוב להבין שהשונות הזאת קיימת ולבדוק עם התלמידים איפה הם בסיפור הזה, ומתוך זה לקבל את ההחלטות. אל תניחו שכולם כרגע בבהלה או בחרדה, כי מנעד התחושות והתגובות הוא אינסופי. חשוב להכיר בכך.

החלטה משותפת

  • אז החלטנו להמשיך ללמד, מה עכשיו? מבחינה אופרטיבית- ביום שלפני השיעור, אני שולחת הודעות לתלמידים / להורים / גם וגם (תלוי בגיל ובתלמיד) ובודקת איתם מה קורה מחר והאם השיעור מתקיים כרגיל.
    כאן חשוב להיות קשובים לתלמידים ולצרכים שלהם ולפעול לפיהם. תלמידים שמבקשים לבטל- לגיטימי. תלמידים שמבקשים לקיים את השיעור או להחליף יום / שעה- גם לגיטימי.
    המטרה היא לנרמל כל החלטה וכל פעולה שנגזרת מהמצב הבטחוני ולתת לה מקום.
  • יש תלמידים שבימים אלה בכלל לא פנויים ללמידה, ויש תלמידים שרק מחפשים תעסוקה שתאפשר להם לא לשקוע כל הזמן באווירה הביטחונית.
    המצב הנוכחי הוא כל כך חסר שליטה, שחשוב שנאפשר לתלמידים שליטה היכן שאפשר. גם בהחלטה האם לקיים את השיעור, וגם בהחלטה לבטלו.
  • כשהדבר נוגע לתלמידים צעירים יותר, חשוב לקבל את ההחלטה, כמובן, בשתוף ההורה ההורה.

יום השיעור

  • בשעות קשות של משבר ולחימה, יש לפעמים נטייה “להקליל” ולבנות שיעורים חווייתיים וקלילים יותר מבדרך כלל. אני מסכימה עם הגישה הזאת ברמה מסויימת, אבל לא באופן גורף.
    גם כאן, מאפייני התלמידים והסגנון האישיותי שלהם משחקים תפקיד משמעותי. חלקם ישמחו לשיעור קליל יותר, וחלקם דווקא יעדיפו לקיים שיעור רגיל לחלוטין, כי שמירה שגרה תועיל להם יותר.
  • בתחילת השיעור, אני שואלת את התלמיד בכמה מילים מה שלומו ומה מצבו, איך המשפחה ומה המצב הכללי (רצוי באנגלית, אבל מי שלא יכול לנהל את השיח הזה באנגלית אז כמובן בעברית).
  • אחרי השיח המקדים, אני שואלת את התלמיד האם היה רוצה להמשיך לדבר יותר לעומק על המצב או לא. יש כאלה ששמחים לדבר רק על זה, יש כאלה שמעדיפים לעבור למשהו אחר. הכל לגיטימי.

אפשרות בחירה

  • שם המשחק במצבים האלה הוא שליטה ואפשרות בחירה. גם אלה הוכחו כמגבירי חוסן.
    לפיכך, בתקופה זו, אני מכינה לכל שיעור ופותחת מראש על המחשב פי 3 חומרים ממה שנספיק בפועל, רק בשביל להציע לתלמיד מספר אופציות שיכולות להתאים לו, ולאפשר לו לבחור מתוכן.
    פעילויות שייבחרו- ישותפו על המסך. פעילויות שלא ייבחרו- ייסגרו ויחכו לעיתוי אחר.
  • לדוגמה, אם אני רוצה לתרגל אנגלית מדוברת, אני יכולה לפתוח על המחשב
    1. כרטיסיות שיח על המצב הבטחוני
    2. פעילות For or Against? בה התלמידים נדרשים להביע את דעתם בסוגיות חשובות כמו עישון במקומות ציבוריים- כן או לא.
    3. או פעילות Would You Rather מטופשת, שתאפשר להם לפסוק אם היו מעדיפים לדעת לעוף או לקרוא מחשבות.

החלטה היא שלהם באיזו פעילות לבחור ואיזה סגנון שיח לקיים.


בהמשך אפשר לשאול את התלמיד האם יעדיף לעשות עכשיו אנסין או תרגול מילים? תרגול דקדוק? משחק טריוויה או משחק מסלול בנושא שבדיוק לימדתם.
התשובות, אגב, הן לא תמיד אינטואיטיביות. יש ילדים שיבחרו לדבר ולא לשחק. אחרים יבחרו לשחק ולא לדבר. יש תלמידים שיגידו- “עזבי שטויות, בואי נעשה אנסין”. כל הבחירות לגיטימיות, כל עוד הן נבחרו מתוך ארסנל הפעילויות שרלוונטי לתלמיד שמולכם.

צאו מנקודת הנחה שבתקופות קשות כמו זו, נדרשת גמישות רבה וסבלנות לשינויים. גם אתם יכולים לבחור אחרת כל שבוע, וגם התלמיד. הכי חשוב זה להיות מתואמים ובהירים ולשמור על תקשורת רציפה בציפייה לימים שקטים יותר.

לי שלייכמן, יועצת חינוכית M.A, מפתחת תוכן להוראה חווייתית, מורה לפרטית לאנגלית ולהוראה מתקנת באנגלית

חומרים נוספים לשעת חרום שיכולים לעזור לכם:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01