סדר וארגון בחומרי ההוראה- 8 טיפים

סדר וארגון בחומרי ההוראה- 8 טיפים- חלק א’

בעקבות ריבוי השאלות שקיבלתי לאחר שכתבתי את הפוסט איך מאחסנים חומרי למידה? כלי אחסון מומלצים ונוחים, הבנתי, שהתייחסתי הרבה מאוד ל”מה” ופחות ל”איך”. ולכן, השנה החלטתי לכתוב פוסט חדש ומורחב יותר בן שני חלקים, שיתן התבוננות יותר רחבה על שתי השאלות הנ”ל.

סדר וארגון בחומרי ההוראה

בפוסט הנוכחי, אתייחס לשורה של טיפים כלליים בכל הקשור לארגון של חומרי הלמידה. בין אם אתם עובדים בכיתה, במרכז למידה פרטי, בבית או בכל קונסטלציה אחרת. תוכלו לקחת את הרעיונות ולהתאים אותם לצרכים של מרחב העבודה שלכם.

בחלק השני של הפוסט, שיעלה בשבוע הבא, אדבר באופן קונקרטי יותר על כלי אחסון שאני אוהבת. את חלקם כבר הזכרתי בפוסט הקודם, ולחלקם אעשה חשיפה בשבוע הבא, כך שמוזמנים מאוד מאוד לעקוב.

טיפ מספר 1: תעבדו קשה מראש בשביל לזכות במרחב נשימה בתקופות עמוסות

מהשנים בהן עבדתי כשכירה בתוך מערכת החינוך או מסגרות חינוכיות אחרות למדתי (לפעמים בדרך הקשה) משהו חשוב על ניהול זמן. זה לא פשוט להמציא את הגלגל תוך כדי תנועה. וכשאני אומרת- לא פשוט, אני מתכוונת שלבנות דברים תוך כדי שנה עמוסה זה מאוד מאוד מאתגר. במיוחד כשהעבודה היומיומית שוחקת ודורשת המון היערכות, הכנה והתאמה של חומרים.

אחרי כמה שנים כאלה, בהן רדפתי אחרי הזנב ואלתרתי מעכשיו לעכשיו, הבנתי, שלבנות מראש קובץ וורד עם רעיונות או קלסרים עם פעילויות- זה כנראה הפתרון הנכון ביותר. לא לחכות לחנוכה בשביל לחפש רעיונות מה לעשות בחנוכה, אלא להכניס אותן לקלסר באוגוסט ולשכוח מהן עד יום לפני השיעור.

לא לרוץ ולהדפיס כשצריך, אלא להכין את הכל מבעוד מועד. לצלם, להדק, לניילן ולמיין, וכך בשבוע הכי עמוס, אפשר פשוט לשלוף מקלסר ולא להתעסק בחיפושים. לתכנן ב”שגרה” בשביל לקצור פירות ב”חרום”. האני העתידי שלכם יודה לכם.

אז יצרתי תיקייה לראש השנה ולחגי תשרי. תיקייה נוספת לחנוכה, ואחת לפסח. עוד תיקייה להווה פשוט ותיקייה נוספת להכרות ו”על עצמי”. קלסר ענק עם אנסינים לפי מספרי שאלונים ומייל שלם עם קבצי שמע תואמים, אותם אמצא לפי מילת מפתח בודדת בחיפוש של שניה וחצי. (על התארגנות במרחב הדיגיטלי תוכלו לקרוא בפוסט איך לארגן חומרי למידה במרחב הדיגיטלי).

רגע, יש לי דיסקליימר קטן

אעצור כאן בשביל להדגיש עם כוכבית גדולה ושמנה, שהתהליכים האלה לא קורים בשנה וגם לא בשנתיים. זה תהליך שלוקח זמן, עבודה ובנייה שלב אחר שלב. לכן אל תרגישו צורך להשתלט על הכל מעכשיו לעכשיו. אפשרו לעצמכם להיות בתהליך הזה כמה זמן שצריך. המטרה היחידה שלי בפוסט הזה היא להפנות את הזרקור לכיוון החשיבה הזה, גם אם היישום שלו יקח קצת זמן.

טיפ מספר 2: רפדו את ארגז הכלים שלכם

הנקודות בסעיף זה דומות לדברים שכתבתי בסעיף הקודם, אבל מזווית קצת אחרת. לא רק בהתבוננות רוחבית, אלא דווקא בהתמקדות ספציפית בתלמידים שיש לנו וכאלה שיגיעו.

נכון לכתיבת שורות אלה, אני עובדת באופן פרטי ופרטני בלבד. לפיכך גם כל ההיערכות שלי כרגע היא פרטנית. ולכך אתייחס כאן.

יש הרבה אנשים שלא מסכימים עם המודל הזה, אבל אני חסידה גדולה של “תקנה עכשיו, תתאים אחר כך”.

לא בגלל שאני כל כך מאורגנת, אלא בעיקר כי אני עצלנית. וברגע האמת ממש לא יהיה לי כוח להתחיל לחפש פעילויות או להמציא את הגלגל.

ולכן סיגלתי לעצמי כלל אצבע מאוד פשוט. אם אני אוהבת משחק או פעילות, ויכולה לגלגל בראש רעיונות לעבודה עם הפעילות הזאת, אני אקנה אותה / אכין אותה מראש. גם אם ברגע הנתון אין לי בכלל תלמידים שהפעילות מתאימה להם.

לא אחכה שיגיע תלמיד עם צרכים כאלה או אחרים, אלא אבנה מראש ארגז כלים מספיק רחב. כך שברגע שיגיע תלמיד חדש, כבר אדע להתאים לו את הכלים הנכונים עבורו. פשוט לגשת לארון או לתיקיית מחשב הרלוונטית ולשלוף החוצה משהו שכבר ממתין שם. וכמובן רלוונטי לאותו התלמיד.

אני כמובן לא אומרת שכלל האצבע הזה מכסה 100% מהצרכים. לאורך הדרך אני מוצאת את עצמי יושבת, מתכננת ובונה דברים גם תוך כדי תנועה. גם באופן קונקרטי לתלמידים ספציפיים במקרים שאין לי מענים מספיק מתאימים עבורם. אך ככל שיש יותר חומרים שכבר מחכים על המדף, כך התנועה הופכת להרבה יותר חלקה ונעימה.

סדר וארגון בחומרי ההוראה טיפ מספר 3: אספו חומרים, אך אל תאגרו

הסעיף הזה אולי יישמע כאילו הוא עומד בסתירה למה שכתבתי לעיל, אבל באמת שלא.

זה נכון שאני מאמינה בתכנון מוקדם, אבל אני גם מאמינה במיון וסינון של חומרים שלא מתאימים לכם. כאלה שלא מספיק עובדים עבורכם או שפשוט מצאתם להם גרסאות טובות יותר.

אל תפחדו לרענן מדי פעם את ארגז הכלים שלכם. לזרוק החוצה את מה שכבר לא רלוונטי, לא עובד, לא מתאים, או לא עושה לכם שמחה בלב.

אם יש פעילות בה לא השתמשתם במהלך השנתיים האחרונות, תגידו לה יפה תודה ותיפרדו ממנה באהבה.

אני לאו דווקא מדברת על פעילויות שלא היה בהן צורך כי לא לימדתם את הנושא. הפעילויות האלה יכולות לחכות עוד קצת.
אני מדברת על פעילויות שלא שלפתם (או נמנעתם מהן) למרות שלימדתם את הנושא הזה. מכירים? לכולנו יש את הפעילויות האלה בארון אותן אנחנו לא מספיק אוהבים. אז אם לא אהבנו ולא עבדנו איתן שנתיים. ביי.

גם בשביל לפנות מקום פיזי, וגם בשביל לפתוח איזו צ’אקרה תודעתית ולפנות מקום להתחדשות וחיפוש אחר כלים יעילים יותר עבורכם.

תוכלו למכור את הפעילות או למסור אותה לקולגות. אולי הם יוכלו להנות ממנה ולהפיק ממנה תועלת.

זה נורא קל, כמובן, ליפול לאמירות כמו “אני אשתמש בזה מתישהו”. אבל ברוב המקרים, האמירות האלה רק דוחות את הקץ. פנו מקום.

קופסאות ותיקיות- עושים סדר בחומרי ההוראה

למעבר לפוסט

טיפ מספר 4: חלקו את העבודה ועבדו בשלבים

מזל טוב, הגעתם לשלב שאתם מתחילים לארגן את החומרים. לסדר, למיין ולזרוק את מה שלא צריך. יופי.

הטיפ הזה נכון כנראה לכל פרוייקט, אבל הוא בהחלט נכון מאוד גם לתחום ההתארגנות. אל תנסו להשתלט על הכל בו זמנית. בחרו נושא אחד או אזור פיזי אחד עליו תרצו לעבוד בפרק זמן מוגדר, והתמקדו רק בו.

אם החלטתם שהיום אתם מסדרים את התיקיות במחשב. אז היום רק מחשב. לא להתפתות למשהו אחר. מחר מסדרים קופסאות פלסטיק ומכינים עבורן תוויות רלוונטיות. אז מחר רק זה.

עבודה על מספר פרוייקטים במקביל יכולה להיות מתישה, כך שבמצבים רבים- תפסת מרובה לא תפסת.

לעתים קרובות, כשאנו ניצבים מול ריבוי של מטלות, התגובה הטבעית תהיה לוותר על כולן. ולכן, כמו שאומרים, בייבי סטפס. גם אנחנו צריכים חוויות הצלחה, לא רק התלמידים. ולפרק משימה גדולה לשלבים קטנים זו הדרך הנכונה ביותר להגיע אליהן.

טיפ מספר 5: סדרו לפי נושאים

האמת היא, שזו השאלה שנשאלתי הכי הרבה פעמים. איך נכון לארגן את הכל. אז קודם כל, לדעתי אין דבר כזה נכון או לא נכון. יש מה מתאים לכם. לסגנון העבודה שלכם ולמרחב שעומד לרשותכם.

אני גיליתי שעבורי, באופן אישי, נוח מאוד לסדר לפי נושאים. אז:

  • הגדירו לכם את הנושאים המרכזיים שאתם מלמדים
  • צרו תוויות טנטטיביות עבור הנושאים האלה, ופזרו אותן בתוך מרחב העבודה.
  • בצעו מיון פיזי של החומרים שלכם סביב התוויות השונות. כל החומרים בנושא אותיות הולכות לערמה שכאן. כל החומרים בדקדוק הולכים לערמה שכאן וכדומה. מורות שמלמדות מספר שכבות גיל יכולות להחליט על ערמה נפרדת לכל שכבה. או ערמות נפרדות עבור כל נושא נלמד. זה לגמרי לשיקולכם.
  • אחרי שמיינתם וסיננתם את הכל (וזרקתם את מה שלא עושה לכם שמחה בלב, כן?), תתחילו לחשוב כיצד לאחסן את הכל בצורה המתאימה עבורכם. קופסאות? קלסרים? ארגזים גדולים? שקיות? לכלי האחסן אתייחס בצורה יותר נרחבת בפוסט הבא שיעלה לבלוג בעוד שבוע. וגם אשתף איתכם תוויות שהכנתי לא מזמן, שעזרו לי בתהליך המיון.

טיפ מספר 6: אל תפחדו לשנות ולדייק

לעתים העבודה שלנו משתנה, ויחד איתה הרלוונטיות והמינונים בהם נשתמש בציוד או בפעילויות מסוגים שונים.

שיטות הארגון שלי כל הזמן משתנות ומתפתחות. חלקן הולכות איתי הרבה שנים קדימה, וחלקן עוברות אינספור טרנספורמציות. כשהמטרה היא להיות הכי מדוייקות לצרכים בזמן אמת.

אם ארגנתם משהו בצורה מסויימת אבל היא לא מספיק עובדת, לא מספיק נוחה, לא מספיק מהירה- שנו אסטרטגיה. החליפו ארון. נסו סוג אחר של תיקיות או שיטת ארגון אחרת. חפשו עד שתמצאו את מה שמשרת בצורה הכי נכונה את העבודה שלכם ואת הצרכים שלכם שעולים מהשטח.

היות והזום נמצא כרגע במוקד הפעילות שלי, גם החומרים הפיסיים שהיו מסודרים בצורה מסויימת עברו שינויים ארגוניים. למשל, פיתחתי מנגנון חדש שמחלק לי את המשחקים לכאלה איתם אני יכולה לעבוד פיזית גם בזום וכאלה שלא.

למשל הקלפים האלה מככבים אצלי לא מעט, כי הם רלוונטיים ונוחים לעבודה מול המסך. ולכן נשלפים בכל פעם שרוצים לעבוד על יצירת סיפור בעל פה. משחקים כמו רביעיות, לעומת זאת, מאוחסנים רחוק יותר. פשוט כי כרגע אינם רלוונטיים לעבודה כי, טוב, פחות עוברים מסך.

סדר וארגון בחומרי ההוראה טיפ מספר 7: היעזרו בתלמידים

אם אתם עובדים בכיתות או במרחבי למידה בהם יש אפשרות לגייס את התלמידים לעזרתכם, זה יכול לסגור לכם שתי פינות במכה.

גם לעזור לכם בתהליך הארגון, וגם לתת חוויה מאוד חיובית לילדים. פעם ישבתי בכיף עם קבוצה של נערות שעזרו לי לניילן ולגזור, ופיתחנו שיח כייפי ונינוח כמו שרק סטינג כזה יכול לייצר.

אם תחפשו, תמצאו שיש לנו תלמידים סופר מוכשרים שיכולים להיות מסונג’… מגוייסים לעזור לנו. לא תמיד ולא בכל קונסטלציה זה מתאים, אבל כשזה עובד- זה עובד.

טיפ מספר 8: התאימו את כלי האחסון ושיטת הארגון לצרכים שלכם

סדר וארגון בחומרי ההוראה, טיפ אחרון לפוסט זה. פתחו סיסטם שיהיה נכון עבורכם ויתאים לאישיות שלכם, לסטינג של העבודה שלכם ולאפשרויות הלוגיסטיות שעומדות לרשותכם.

מורה שמלמדת מהבית ויש לה ארון ענק לארגן בו את החומרים אולי צריכה להתארגן בצורה שונה ממורה שעובדת במרחב למידה בית ספרי בו יש גישה גם לתלמידים.

עוד על כלי אחסון מומלצים- בחלק השני של הפוסט שיעלה בשבוע הבא.

הפוסט מכיל affiliate links

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01