3 רעיונות לעבודה עם קוביות סיפור

3 רעיונות לעבודה עם קוביות סיפור. לעידוד כתיבה, שיחה בעל פה והרבה מאוד יצירתיות ודמיון.


קוביות סיפור. כבר הרבה מאוד זמן תכננתי לכתוב כאן משהו על הכלי הנהדר הזה, ששימש אותי לא מעט לאורך הדרך. גם בתפקידים רגשיים בהם עבדתי, כפתח לדיאלוג אישי, וגם בהוראה הפרטנית.

יש משהו בהטלת קובייה שילדים מאוד אוהבים, לא משנה מה מופיע עליהן. על אחת כמה וכמה כשיש עליהן דימויים. כאלה שפותחים פתח אינסופי לפרשנות, ומהווים נקודת זינוק לעבודה חווייתית ומעניינת.

הפוסט מכיל affiliate links

מה הן קוביות סיפור?

Story Cubes או Story Dice (תלוי ביצרן) כשמן כן הוא. סט קוביות, ועליו דימויים שונים, שהטלתם מאפשרת הרכבה של סיפור. בהתאם לרמתו, יכולותיו, ודמיונו של הלומד.

הקוביות מכילות דימויים בלבד, ללא מלל, כך שאפשרויות העבודה הן ממש אינסופיות.

יש בשוק סטים רבים של קוביות סיפור, איכותיים יותר ופחות. והאמת היא שאפשר גם להכין לבד, אם קונים קוביות חלקות ומדביקים עליהן מדבקות כראות עיניכם.

אני עובדת עם הסט הזה מסדרת Rory’s Story Cubes ובו איורים שחרוטים בתוך הקוביה ולכן לא יימחקו או יישחקו. יכולה להעיד שמדובר בקוביות סופר איכותיות ונעימות למגע, שמחזיקות מעמד וגם מאפשרות הזדמנויות רבות ללמידה.

הסט הכתום שיש לי הוא הסט הכללי, עם מגוון איורים ללא theme אחד ספציפי. אבל יש בסדרה של Dice Cubes קוביות נוספות לפי נושאים, בין היתר

פנטזיה

מסתורין

ופעולות

שאני כבר מזמן חומדת, אבל טרם רכשתי.

גם השוק הסיני מציע סטים רבים ושונים במחירים מאוד מאוד נגישים. הניסיון שלי עם הקוביות מעלי אקספרס הוא די קצר, אבל בגדול מדובר בתמורה סבירה למחיר הנמוך שמשלמים (שימו לב, שבחלק מהסטים האיורים לא חרוטים לתוך הקוביות, אלא ניתנים כמדבקות שקופות אותן יש להדביק או מודפסים כפרינט), כדוגמת הסטים האלה או האלה, ויש גם את אלה.

כמובן שהיצע הסטים הוא רחב, ואני ממליצה לכם לחפש ברחבי הרשת את הסט אליו הכי תתחברו.

ועם זאת, בסופו של דבר, לא משנה באילו קוביות תבחרו. העיקר שתצליחו לייצר איתן מרחב עבודה מהנה ומגייס. להלן מספר רעיונות לעבודה עם קוביות סיפור.

3 רעיונות לעבודה עם קוביות סיפור

1. סיפור מקוביות

נתחיל מההתחלה. הדרך הראשונה לעבוד עם קוביות סיפור היא להרכיב סיפור מהקוביות שהתקבלו בהטלה. ועם זאת, יש פה קאצ’.

יש תלמידים עבורם עבודה פרי-סטייל עובדת נהדר, בעוד שעבור אחרים- קצת פחות. מה הכוונה?

יש תלמידים שיטילו 6-8 קוביות, יתבוננו על הדימויים שהתקבלו ויצליחו לפתח סיפור בקלות, בעוד שאחרים ממש ילכו לאיבוד.

מהסיבה הזאת, פיתחתי לאורך השנים תבניות ופורמטים לעבודה עם קוביות, שיאפשרו לתלמידים להציב את הקוביות בהתאם לפרמטים השונים, ובכך “לסדר” לעצמם את הכתיבה.

את הפורמט הבסיסי לכתיבת סיפור לפי התבנית הסיפורית (כפי שמופיע בתמונה) תוכלו להוריד ללא תשלום מכאן (באנגלית), והכנתי גרסה גם בעברית אותה תוכלו להוריד מכאן.

יצויין, שלא תמיד ביקשתי מהתלמידים לכתוב את הסיפור. לפעמים זה מספיק לספר בעל פה, ובכך לתרגל את המיומנויות הרלוונטיות.

איך זה עובד?

התלמיד מטיל את כל הקוביות שבחפיסה. לאחר מכן מסתכל על הדימויים שיצאו, בוחר 6 מתוכם ומתחיל למיין אותם בתוך הפורמט על פי הקרטריונים השונים. דמות, מיקום, זמן, בעיה וכדומה.

2. שילוב בין קוביות לקלפי סיפור

דרך נוספת לעבוד עם קוביות סיפור, היא לשלב אותן עם כלים נוספים. למשל- קלפי סיפור.

לדוגמא:

בוחרים את הדמות הראשית מתוך חפיסת הקלפים (בתמונה- דמות מתוך ערכת קלפי סיפור Tell Tale עליה אני ממליצה עם מיליון סימני קריאה. רואה שהערכה אזלה מהמלאי באמזון, לכן תייגתי ערכה דומה בסדרה).

מניחים את הדמות הראשית על השולחן, ומטילים סביבה את הקוביות. לאחר מכן בוחרים 3-5 קוביות שיקדמו את העלילה.

אפשר להרחיב את העבודה לסיפור של ממש, ואפשר, כמובן, להסתפק בכתיבה של משפטים על מנת לתרגל מיומנויות ספציפיות, לדוגמא לכתוב משפטים על הדמות בגוף שלישי בשביל לתרגל את הוספת ה-s בהווה פשוט.

The witch locks her house.

The witch talks alot.

וכדומה

רעיונות נוספים לעבודה עם קלפי סיפור תוכלו למצוא בפוסט 12 רעיונות לעבודה עם קלפי סיפור.

3. ואי אפשר בלי שיח אישי

במסגרת השיעורים, תמיד כיף לתת פתח לרפלקציה ולשיח אישי. גם כאן קוביות סיפור יכולות להיות לכם לעזר, בהתאם לנושא בו תרצו לעסוק.

היות והפוסט הנוכחי נכתב לקראת סיום השנה, זו יכולה להיות דוגמא נהדרת.

להלן כמה רעיונות בנושא:

  1. הטילו את הקוביות, ועל בסיס מה שתקבלו, תארו 3 דברים חיוביים / שליליים שתוכלו להגיד על השנה החולפת.
  2. הרכיבו בעזרת הקוביות סיפור שמתאר את הדרך שעברתם לאורך השנה.
  3. הטילו 3 קוביות. קוביה אחת מייצגת את מה שתרצו לקחת איתכם לשנה הבאה. הקובייה השניה מייצגת את מה שתרצו להשאיר בשנה הנוכחית ולא לקחת הלאה, והקובייה השלישית מייצגת את מה שתאחלו לעצמכם לקראת השנה הבאה. התלמיד יטיל את הקוביות, ואז יחליט איזו קובייה לשייך לאיזו קטגוריה וגם מה לספר בנושא.

כמובן שהאפשרויות כאן הן אין סופיות, רק להגדיר את הסטינג והנושא בו תוכלו לעסוק, ולמצוא את המתודה הרלוונטית ביותר לילדיכם או תלמידיכם. בהתאם לגיל, לסגנון האישיותי ולנושאים בהם תרצו לעסוק או שאותם תרצו לתרגל.

פעילויות נוספות לסיכום השנה תוכלו למצוא בפוסט כמה מתנות לסיום שנת הלימודים 2022.

פוסטים נוספים בנושא ספרים, קריאה וכתיבה בבלוג

מוצרים בנושא ספרים, קריאה וכתיבה בחנות (מוצרים באנגלית)

מוצרים בנושא ספרים, קריאה וכתיבה בחנות (מוצרים בעברית)

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01