משימות צילום בהוראה- 6 רעיונות יצירתיים

משימות צילום בהוראה. 5 רעיונות ללמידה חווייתית, משמעותית ומגייסת. רעיונות למשימות צילום שיעזרו לגוון את הלמידה ולהגביר מוטיבציה ללמידה. ליסודי ולחטיבת הביניים.

לפני שהקדשתי את מלוא זמני ומרצי להוראה הפרטנית, התנסתי לא מעט גם בעולם הצילום. לקחתי קורסים וסדנאות צילום כמו צילום רחוב וצילום סטודיו, וגם לקחתי עבודות בתור צלמת עצמאית. (אני ממש אוהבת לצלם פורטרטים!).

במקביל, לימדתי שעת צילום שבועית בתיכון הזדמנות שניה, וגם העברתי סדנאות צילום לבני נוער וסטודנטים.

השנים האחרונות לקחו אותי יותר ויותר לעומק לעולם ההוראה והאנגלית, ויצא שזנחתי את המצלמה ואת כל העיסוקים סביבה כמעט לחלוטין. ועם זאת, האהבה לצילום תמיד שם, ואני מאוד מאמינה בכוחו של הצילום בעבודה החינוכית, הפדגוגית והטיפולית.

אז למה לבחור אם אפשר לשלב, במיוחד בעולם בו כמעט לכל ילד, ילדה, נער ונערה יש גישה לטלפון עם מצלמה.

קבלו מספר רעיונות לשילוב צילום בהוראה.

All About Me

אחת המשימות שאני הכי אוהבת לתת, לא משנה באיזה קונטקסט, היא משימת ה”על עצמי” הזאת. משימה בה התלמיד מתבקש לעשות פורטרט עצמי מבלי שהוא נוכח בתמונה.

התלמיד יכול לצלם חפץ אהוב שמייצג תחביב, ודרכו לספר על עצמו.

הוא יכול לצלם את סביבתו הקרובה או סצינה מבילוי עם חברים. אולי את ידו מחזיקה בחפץ אהוב, או רגע לפני שהרגל בועטת בכדור. ממש כל דבר שיכול לספר משהו על האדם שצילם את התמונה. בהמשך, לכתוב פסקה קצרה על עצמו ועל תחביביו כפי שקיבלו ביטוי בתמונה.

David Is Under the Bed

בקשו מהתלמידים לבחור בחפץ אחד, ולצלם אותו במקומות שונים בחדר. לאחר מכן, לכתוב משפטים על המיקומים השונים שלו בחדר. הדבר מהווה, כמובן, תרגול של מילות יחס לצד כתיבת משפטים בסיסית.

תלמידה אחת שקיבלה ממני את המשימה הזאת אף הגדילה וצילמה את אחיה במקום חפץ. כלומר ממש הכריחה אותו להיכנס מתחת למיטה כדי שתוכל לכתוב לי:

David is under the bed.

מה שהיה מאוד משעשע.

אחרי שמסיימים לצלם, אפשר לשלוח את התמונות כפי שהן ולדבר עליהן בשיעור. אפשרות טובה יותר- להכין מצגת בשילוב התמונות, ולכתוב את המשפטים על השקפים.

Prepositions
The hair brush is on the chair

My Room

המשימה היא פשוטה- לצלם את החדר מזוויות שונות או חפצים נבחרים מתוך החדר, ואז לספר או לכתוב עליהם. משימה שיכולה להתחבר מצויין לפרק בו לומדים על רהיטים וחפצים בבית. אפשר לכתוב משפטים פשוטים כמו

I have a bed

ובהמשך לעודד את התלמידים להרחיב את המשפטים שכתבו, למשל:

I have a beautiful white bed

כמובן שאפשר לבקש גם לתאר את האינטראקציות של החפצים בחדר, למשל-

My bed is next to the desk

את הרעיון הזה אני מעלה מאוד בזהירות, כי דווקא במשימות בסגנון הזה צריך להיות מאוד רגישים. יש ילדים שמאוד אוהבים לצלם את החדר שלהם ולספר עליו, ויש כאלה שבדיוק להפך. כל אחד מסיבותיו.

בסטינג פרטני- אם מציעים לתלמיד את המשימה והוא לא נלהב ממנה, אז לא צריך, אפשר לתת משימה אחרת.

בסטינג קבוצתי, כשיש תלמידים שמשתפים פעולה עם המשימה וכאלה שלא- אפשר לתת חלופה אבל ממש לא להכריח.

למשל- לא חייבים לצלם את החדר אלא את הסביבה הקרובה של הבניין.

אפשרות אחרת- תלמידה שלא רצתה לצלם את החדר שלה אבל ממש רצתה לספר לי עליו קיבלה ממני דף מוכן של חפצים ורהיטים מתוך הפעילות הזאת, ויכלה פשוט לגזור ולהדביק, ואז לספר.

My Pet’s Routine

כבר כתבתי בעבר על החיבה הגדולה שלי לחיות המחמד של התלמידים שלי. בקרוב מאוד מתכננת לכתוב פוסט מרוכז עם רעיונות רבים נוספים לשילובן במשימות שונות. ובינתיים- קבלו אחד אהוב במיוחד.

אפשר כמובן לצלם את חיית המחמד ולספר עליה. אבל אני מציעה לשדרג את הפעילות עוד יותר, ולהכין מצגת על שגרת היום של חיית המחמד.

לצלם אותה ישנה, אוכלת, משחקת, ולכתוב משפטים ב-Present Simple. על בעל החיים ושגרת יומו העמוסה.

משימת כתיבה על חיות מחמד
My dog plays in the garden every afternoon

צבעים

כשלומדים צבעים, אפשר להגדיר לתלמידים רשימת צבעים, ולבקש מהם לצלם חפצים בצבעים שלמדו.

למטיבי לכת– אפשר ללמד את התלמידים מה הם צבעים משלימים (הצבעים שנמצאים זה מול זה בגלגל הצבעים, ולרוב ישתלבו יפה אחד עם השני).

כחול וכתום

סגול וצהב

ירוק ואדום

ואז לבקש מהתלמידים לצלם אובייקטים או פריימים שלמים בהם נוכחים שני צבעים משלימים לבחירתם. בהמשך- לספר מה צילמו ובאילו צבעים.

צבעים משלימים
Purple and yellow

ואם לא רוצים לצלם? מכינים מצגת!

הרעיון לפעילות הזאת נולד לפני מספר שנים באופן ספונטני, כשלימדתי צילום בתיכון הזדמנות שניה. התאריך היה 1.1, ואתם יכולים להבין איך זה השפיע על הנוכחות ועל המוטיבציה לצאת לצלם.

אמנם נערכתי מראש גם לשיעור דל משתתפים, אבל לא לשיעור של 3-4 תלמידים, ולכן נאלצתי להיערך מחדש.

הכנסתי את הילדים לחדר המחשבים, נתתי להם קישור למאגר תמונות שמאפשר שימוש חופשי בתמונות, וביקשתי מהם לבחור 8 תמונות שמייצגות דברים שהם מאחלים לעצמם לקראת השנה החדשה, ולבנות מהן מצגת.

היה שיתוף פעולה מקסים, וראיתי כמה הילדים נהנו לחפש ייצוגים ולכתוב לעצמם את האיחולים.

בהמשך, לקחתי את הקונספט הזה לשיעורים נוספים, באדפטציות הנכונות, וגם לשיעורי אנגלית.

אז מה עושים?

מפנים את הילדים לאתר תמונות עם רישיונות שימוש חופשיים, כדוגמת Pixaby או Unsplash.

מגדירים משימה לבחירתכם, ומבקשים מהם למצוא תמונות שעונות על הדרישה, ולהוסיף משפטים.

כמה רעיונות למשימות:

חדר החלומות שלי

בית החלומות שלי

חופשת החלומות שלי

המטרות שלי לשנה הקרובה / מה אני מאחל לעצמי לשנה הקרובה

דברים שאני אוהב לעשות במהלך הקיץ

דברים שאני אוהב לעשות במהלך החורף

ועוד ועוד.

המשימה הזאת טובה במיוחד לימים גשומים בהם אי אפשר לצאת לצלם. לימי בלת”מים עם נוכחות נמוכה. לתרגול חווייתי בעבודה פרטנית או אפילו כחלופה לתלמידים שמבקשים מסיבות כאלה ואחרות לא לצאת ולצלם בעצמם.

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01