איך ללמוד אנגלית בבית? חלק א’- יוטיוב

איך ללמוד אנגלית בבית? כמה רעיונות ללמידה בלתי פורמלית לתלמידים שמבלים שעות נוספות מול המחשב. איך אפשר לתעל את זה, וגם לתרגל אנגלית על הדרך?

לאורך שנים, תפסתי את היוטיוב כפלטפורמה שנועדה לשתי מטרות. האזנה למוזיקה וחיפוש מתכונים. במהלך הסגר הראשון, משהו אצלי בראש שינה תקליט, והתחלתי להבין שהיוטיוב יכול להיות מקור בלתי נדלה של תוכן, וגם אמצעי לרכוש כישורים חדשים.

אז לאט לאט, התחלתי לבנות לי פלייליסטים שלמים של ידע. התחלתי לעקוב אחרי ערוצים מעניינים, נרשמתי לעדכונים, פרגנתי בלייקים. גם בחשיבה על דברים שיכולים לעניין אותי באופן אישי, וגם בחשיבה על הזדמנויות מעניינות ללמידה עבור תלמידיי. כאלה שבבידוד וגם כאלה שלא, ורוצים להחשף לתוכן מגוון באנגלית.

בפוסט זה, ארכז מספר רעיונות שאפשר להציע לתלמידים לעשות עם עודף הזמן הפנוי בבית. בבידוד וגם לא בבידוד. העיקר לתרגל את הערוץ השמיעתי, ואולי ללמוד משהו על הדרך.

הפעם, אתמקד ברעיונות לערוצים מעניינים ביוטיוב, שיכולים לתת מענה למספר תחומי עניין ואינטליגנציות שונות. בפוסט הבא, שיעלה בהמשך, אציע מספר דרכים נוספות, לאו דווקא מול המסך.

לפני הקריאה- אולי יעניין אתכם לקרוא גם את הפוסט שכתבתי על עבודה עם סרטוני אנימציה קצרים לתרגול הדיבור באנגלית.

אז איך ללמוד אנגלית בבית?

1. מעשירים את הידע הכללי

(חטיבה ותיכון, בשל הצורך להאזין לסרטונים באנגלית)

יש הרבה מאוד ידע ביוטיוב, ותמיד אפשר להזמין את בני הנוער לחקור קצת יותר לעומק תופעות, סוגיות ורעיונות חדשים.

מנעד התגובות של התלמידים שלי הוא די רחב. יש כאלה שמאוד אוהבים ומתחברים, ואז מדווחים לי בעצמם על סרטונים מעניינים שהם מצאו, ויש כאלה שפחות, וגם זה בסדר. מתפקידנו להציע להם את האפשרויות, וההחלטה עד כמה להתעניין היא שלהם.

שני ערוצים שאהובים עלי במיוחד לסרטוני מידע קצרים הם:

Ted-ed הנהדרים שיצרו פלייליסטים עשירים של סרטונים קצרים (5-7 דקות) ומאויירים במגוון סופר רחב של נושאים. בין היתר- רפואה וגוף האדם, העולם העתיק, אישים, המצאות, היסטוריה, ספורט ועוד ועוד.

רמת האנגלית משתנה בין הסרטונים השונים, אבל אפשר לחפש ולמצוא את אלה שיכולים להתאים לתלמידים הספציפיים, או לשלוח אותם לחפש בעצמם את מה שמעניין אותם.

אפשרות נוספת- לשלוח את התלמידים לצפייה בסרטון נבחר, בליווי משימות או שאלות למענה. גם מעשיר את הידע וגם מתרגל את כישורי ההאזנה.

טיפ: אפשר להאט את מהירות השמע ביוטיוב, וכך הסרטונים יושמעו לאט יותר ויהיו קלים יותר להבנה.

Crash Course הנהדרים, מארגנים את התכנים שלהם בצורת קורסים קצרים. גם בערוץ זה ניתן למצוא סרטונים קצרים במגוון נושאים. בין היתר, היסטוריה, פסיכולוגיה, כלכלה, ספרות, גאוגרפיה ועוד. הסרטונים מאורגנים בפלייליסטים של שיעורים קצרים. בשילוב מרצים אנושיים וקטעי אנימציה, ומהווים מעין יחידות תוכן עיוניות כדוגמת שיעורים מוקלטים.

בהשוואה לסרטונים של Ted-ed, בערוץ זה התכנים קצת יותר מאתגרים ומורכבים לצפייה. לפיכך, הם פונים בעיקר לתלמידים בוגרים יותר וחזקים יותר באנגלית. עם זאת, הערוץ מוזכר כאן בזכות המגוון הרב של התכנים שלהם, ולכן מי שיצליח להתחבר ימצא שם המון תוכן מעניין ומעשיר לצפייה והאזנה.

זו גם הזדמנות לציין, שאם אתם מכירים פודקסטים, אתרים, ערוצי יוטיוב או מקורות נוספים של סרטונים / קטעי האזנה קצרים ומעניינים באנגלית ברורה (ככל הניתן), ממש אשמח שתכתבו לי בתגובות!

2. לומדים לצייר

(חטיבה ותיכון, בשל הצורך להאזין לסרטונים באנגלית)

אחד הגילויים החמודים שמצאתי הוא ערוץ היוטיוב של Brad’s Art School, בו הוא מסביר באנגלית מאוד ברורה ובאמצעות סרטוני אנימציה חמודים- תיאוריות שונות מעולם האמנות. תורת הצבעים, פרספקטיבה, שלבים ראשוניים בציור של אובייקטים וכדומה.

כמו כל דבר, הערוץ לא מתאים לכולם, אבל תלמידים (ומבוגרים) שמתעניינים בציור ורוצים להתנסות קצת- יכולים למצוא בו תוכן מעניין באנגלית נגישה.

למה זה טוב? גם צופים בסרטונים באנגלית, גם רוכשים ידע, וגם נחשפים לבסיס של עולם הציור.

3. לומדים לתופף

(חטיבה ותיכון, בשל הצורך להאזין לסרטונים באנגלית. אפשר לנסות גם עם תלמידים צעירים יותר בתיווך)

טוב, אולי “ללמוד” זו מילה גדולה מדי, אבל ערוץ היוטיוב החמוד של My Music Workshop פונה ללומדים הצעירים ונותן הצצה לעולם המוזיקה וכלי הנגינה. מתוך סך הסרטונים שבערוץ, מצאתי את המבוא לתופים מעניין ביותר. אז אם יש לכם ילדים או תלמידים שחייבים כל הזמן לזוז ולתופף על חפצים, אולי יעניין אותם לצפות בכמה סרטונים ולהתנסות במקביל בשיעורים קצרים. הכל באנגלית ועם הדגמות די פשוטות. כלומר פשוטות לאנשים עם קוארדינציה, כן?

הערוץ אינו רווי בתוכן, אבל יש בו כמה סרטונים שיכולים לתת טעימה חווייתית ומותאמת לקהל הצעיר, כך שלדעתי בהחלט שווה להציץ ולהתנסות.

4. לומדים לבשל

(חטיבה ותיכון, בשל הצורך להאזין לסרטונים באנגלית)

כשאני מזהה אצלי מי מתלמידיי התעניינות בבישול ו/או באפייה, אני תמיד מנסה להפנות אותם לערוצי יוטיוב למספר משימות:


1. לבחור מתכון שאהבו ולפרש את הוראות ההכנה (המתכונים לרוב נמצאים בתיאור הסרטון או בהפנייה לבלוגים של השפים).

2. לחלופין, לבחור מתכון שאהבו ולכתוב מדוע התחברו דווקא למתכון הזה. האם טעמו את המאכל בעבר? האם הכינו? כיצד היתה החוויה?

3. למטיבי לכת- לבחור את המתכון שאהבו, להכין אותו, ואז לשלוח תמונות / לספר על תהליך ההכנה.

למען הגילוי הנאות, אציין שהיו תלמידים שעמדו במשימות 1 ו-2, אבל אף אחד עוד לא שלח לי תמונה של מאכל שהכין בפועל. עם זאת, לא אבדה התקווה שמתישהו גם זה יקרה.

ובינתיים- שני ערוצי יוטיוב סופר טעימים, כייפים, ברורים ומגוונים. הערוץ של Laura in the Kitchen ושל שף ג’ון מ-Food Wishes שמתוכם אני בעצמי כבר הכנתי עשרות מתכונים.

ללאורה יש מתכונים מעולים לפיצה, ולשף ג’ון יש את מרק הפטריות הטעים בתבל. אם הילדים לא יכינו, אולי אתם.

יום המשפחה family day

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01