פידג’ט טויס- צעצועים לריכוז ולמיקוד הקשב

פידג’ט טויס- צעצועים לריכוז ולמיקוד הקשב, שיכולים לעזור לילדיכם ולתלמידיכם.

פיג'ט טויס ספינר

לפני מספר שנים, כשהיתי יועצת וביקרתי עם נערה שלי אצל מטפלת רגשית, נחשפתי לרעיון שנשאר איתי הרבה קדימה.

על השולחן עמדה סלסלה קטנה, ובתוכה אי אילו כדורים, צעצועים, ספינרים ומה לא, שהילדים יכלו לבחור, לקחת, להחזיק ולמעוך או לסובב תוך כדי השיחה.

לא רק שאהבתי את הימצאותם של הכלים האלה על השולחן, אני זוכרת שמאוד התחברתי גם לאפשרות שניתנה לילדים לבחור או לא לבחור להשתמש בהם.

אהבתי את החשיבה הזאת ואת היכולת להיענות לצרכי הילד, לא רק במובן הרגשי אלא גם במובן הסנסורי הבסיסי ביותר. כן, יש תלמידים שצריכים משהו להתעסק בו תוך כדי פעולות אחרות. וכן, יש גם תלמידים שצריכים משהו להתעסק בו תוך כדי למידה, הקשבה או ביצוע משימה.

אז אימצתי את הרעיון

בזמנו, אימצתי את הקונספט הזה וקניתי כדור קטן למעיכה שזכה להצלחה, אבל לא השתוללתי יותר מדי עם כלים נוספים. עם זאת, דווקא בשנה האחרונה, מצאתי את עצמי חוקרת יותר ויותר לעומק את ז’אנר הצעצועים הזה שנקרא Fidget Toys. כלים קטנים שאפשר למעוך, לקפל, ללחוץ או לסובב, שיכולים לתת מענה לתלמידים שזקוקים לו. לעזור למקד את הקשב, למגר את הסטרס או פשוט להתמקד פנימה להימנע מהסחות חיצוניות.

הנציגים המוכרים של הקטגוריה הם הפופ איט, הספינר וכמובן הכדור / וריאציות שונות של מר-גמיש שאפשר למעוך בתוך היד. כאן אספר לכם על כמה נוספים.

מאחר שאני באופן אישי מחבבת הרבה יותר את ז’אנר הצעצועים שאפשר לסובב ולקפל, ופחות את הז’אנר הנמעך, בפוסט הנוכחי אתייחס לאלה. יתכן שבהמשך אדבר על פיג’ט טויס נוספים, בסגנונות שונים.

בהמשך לכך, אציין כמובן שהחיבור לכלים הוא מאוד אינדיבידואלי- אפשר להתחבר ואפשר לא להתחבר, וכמובן יש כאלה שיאהבו סגנון אחד ופחות את השני ולהפך. לכן ההמלצה שלי היא לנסות ולראות, אולי משהו יתפוס.

בפוסט זה, אספר לכם על 5 כלים מעניינים שמצאתי, חקרתי ואהבתי, כי אולי גם לכם יש תלמידים או ילדים פרטיים שהכלים האלה יכולים לעזור להם. הפוסט מכיל קישורים לאמזון ועלי אקספרס, משם קניתי את כל הצעצועים שאזכיר.

וגם

דבר נוסף שאציין, בתור אדם מבוגר ללא קשיים מיוחדים במיקוד הקשב, נהנתי מהכלים האלה מאוד, ואפילו העברתי שיעורים שלמים בלי להוציא מי מהם מהיד. כך שנראה שקהל היעד של רובם הוא לא רק ילדים אלא גם אנשים בוגרים, כהזדמנות לאפשר למוח להתמקד במשהו וקצת לנוח.

אם אתם הורים או מורים שעובדים עם ילדים ובני נוער, מזמינה אתכם להמשיך לקרוא וגם להעביר הלאה, על מנת שהפוסט יגיע לכמה שיותר הורים ויעזור לתלמידים שמחפשים את המענים האלה.

הפוסט מכיל affiliate links.

1. ONO Roller

אם יש כלי אחד (אני אפילו לא אקרא לו “צעצוע” כי יש לו לוק מאוד אצילי) שאני יכולה להגיד שהתאהבתי בו ממבט ראשון והתקשתי להפסיק להתעסק בו, זה הרולר הזה שהזמנתי מאמזון.

דמיינו שאתם מחזיקים ביד שני טושים, ופשוט מסובבים אותם שוב ושוב. כך זה מרגיש, רק שכאן smooth זו מילת המפתח. כשנכנסים לקצב, התחושה היא ממש מדטטיבית.

מאז הרכישה, הרולר עבר כמות עצומה של ידיים, גם של ילדים וגם מבוגרים, וישנה תמימות דעים שפשוט כיף איתו.

הרולר הזה מגיע בשני גדלים, רגיל וג’וניור, ובמגוון צבעים. אחרי התלבטות, הוזמן הדגם הג’וניור, שהוא קצת יותר קטן וקצת יותר זול מהדגם הרגיל, ואני ממש מרוצה מההחלטה.

הפלוס הגדול- הוא מתאים מאוד לכיתה. שקט וכמעט לא תופס מקום בקלמר. אפשר לסובב אותו מתחת לשולחן בלי שאף אחד ירגיש ישמע אותו.

המינוס הגדול- כולם יבקשו לשחק איתו כי היא כיייפיייי.

כמובן מתאים מאוד לסטינג פרטני ולבית, בעיקר לסיטואציות בהן התלמיד נדרש להקשיב ולמקד קשב במשהו אחד, וצריך להתעסק במשהו תוך כדי.

קישור ל ONO Roller באמזון

2. Infinity Cube

עוד כלי שמצאתי, ניסיתי ואהבתי מאוד מאוד הוא הדבר הנהדר הזה שנקרא Infinity Cube.

מדובר בקובייה קטנה מפלסטיק, עם אפשרויות קיפול רבות, כך שממש אפשר לקפל אותה את תוך עצמה שוב ושוב ושוב, ממש עד אינסוף. זהירות, זה ממכר.

החיסרון הבולט שלה בהשוואה לרולר שבסעיף הקודם הוא הרעש. אמנם לא מדובר ברעש משמעותי, ואפשר לעבוד עם הקוביה באופן שקט יחסית אם רוצים, אבל בידיים של ילדים ובני נוער, הנקישות הן כמעט בלתי נמנעות.

מסיבה זו, הקובייה, לדעתי, פחות מתאימה לכיתה, אבל מצויינת לסטינג פרטני וגם לבית, שיהיה משהו לעשות כשיושבים בחוסר מעש, בהקשבה, בצפייה בטלוויזיה או מנסים להתמקד במשימות.

לינק לרכישת Infinity Cube באמזון (הקוביה שאני הזמנתי, והיא מעולה ואיכותית מאוד)

לינק לרכישת הקוביה מעלי אקספרס (ראיתי שמוצר דומה קיים גם בעלי אקספרס. לא רכשתי את הדגם הזה ולכן לא יכולה להעיד על איכות. אם תזמינו- ספרו לי).

3. בייק צ’יין

על הגלגל הקטן והחמוד כזה כבר המלצתי בעבר בפוסט 10 עזרי למידה מתחת ל-10 שקלים. מדובר בשני גלגלים קטנים, אותם אפשר לסובב בלי הפסקה. כבר קרה שהעברתי שיעורים שלמים מבלי להוציא אותו ביד, ומבלי לזכור בכלל שהוא שם.

הגלגלג הזה מצויין לסטינג הכיתתי, הוא קטן מאוד, לא תופס מקום בכלל ולא עושה רעש. אם יש תלמידים שיעזור להם לסובב את הגלגל מתחת לשולחן תוך כדי השיעור, אז למה לא.

לינק לרכישת הגלגל בעלי אקספרס

4. טבעת סנסורית (סוג’וק)

לטבעת הזאת נחשפתי ממש לא מזמן, וגיליתי שמדובר בתופעה של ממש. כזו, שאפילו מומלצת על ידי מטפלים אלטרנטיביים להזרמת הדם ושמירה על הערנות.

זוהי טבעת מעט דוקרנית (אהבתי את המילה spiky), שמתלבשת על האצבע, ומייצרת גירוי חלש באמצעות הדוקרנים שלה. לדברי היצרן, היא ממריצה מטרתה להמריץ את הדם ולמקד את האדם שמשתמש בה.

לא מדובר בטבעת שעונדים באופן קבוע. אלא כזו שאפשר להלביש על האצבע, ולשחק איתה תוך כדי.

יש בהתעסקות איתה משהו מאוד נעים ומרגיע, אבל זו כמובן אמירה מאוד סובייקטיבית. יש ילדים שמאוד מאוד יאהבו ויחפשו את הגירוי הסנסורי הזה, ויש כאלה שמאוד לא. הכל תלוי באופן בו הילד מגיב לגירויים מהסוג הזה. לפיכך, ההכרות עם הילד ותגובותיו חשובה להחלטה האם הכלי הזה יכול להתאים לו.

הטבעת הסנסורית שקטה לחלוטין. כך שאפשר לשבת איתה בכיף בשיעור או במבחן. אם יעזור למישהו- למה לא.

לינק לרכישת הטבעת הסנסורית מאמזון (חבילה של 10)

לינק לרכישת הטבעת הסנסורית בעלי אקספרס

5. טבעות מגנטיות

גם את הטבעות המגנטיות האלה שהזמנתי מאמזון לפעמים קצת קשה להניח בצד. מדובר בשלושה גלגלים עם בסיס חלול, שמתמגנטים זה לזה, וניתן לסובב אותם במגוון דרכים וכיוונים. לחבר, לפרק, לסובב, לגלגל ומה לא.

היתרון הבולט של הכלי הזה הוא בורסטיליות שלו. התנועות אינן חייבות להיות מונוטוניות, ואפשר לפרק, להחזיר ולסובב את הגלגלים בכל צורה שרוצים.

החסרונות- הכלי הזה פחות מתאים לכיתה. לפעמים הוא עלול לאבד את מקומו ברקע, ולהפוך להתעסקות המרכזית של התלמיד.

כמו כן, בגלל שהגלגלים מתפרקים, הם גם יכולים להשמט ולהתפזר, מה שפחות תורם לריכוז.

עם זאת, מדובר בכלי נהדר ומהנה ממש, שגם יכול להיות יעיל לשיפור של מוטוריקה עדינה וקוארדינציה. יכול להתאים לזמן מת או לתור אצל רופא שיניים. להפסקה או לעיתויים בהם עולה צורך בפעולות שהן קצת יותר משחקיות ומפעילות.

לינק לטבעות המגנטיות באמזון (הסט שאני הזמנתי)

לינק לטבעות המגנטיות בעלי אקספרס (ראיתי שמשהו דומה קיים שם בזול יותר. לא מכירה את הגרסה הסינית ולא יכולה להעיד. עדכנו אם רכשתם ואהבתם).

קישורים לרכישת המוצרים באמזון (Affiliate Links):

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01