משחקים מומלצים: “מצד שני”- (המשחקים של חיים שפיר)

משחקים מומלצים: “מצד שני”- (המשחקים של חיים שפיר). כי אחרי כל ההסתערות על משלוח חינם מאמזון, חשבתי לעצמי שהגיע הזמן לכתוב כמה מילים גם על משחק ישראלי.

בפוסט שכתבתי על שילוב של משחקים בהוראה, כבר כתבתי על כך, שאני באמת מאמינה שלכל משחק יכולים להיות מספר שימושים.

אותו משחק, אבל הוראות שונות, דרישות שונות, צרכים שונים ומטרות שונות לחלוטין. כל כך שונות, שבחלק מהמשחקים אני יכולה לשחק בבוקר עם ילדה בת 3 ואחרי הצהריים עם תלמיד חטיבה. וזה יהיה לגמרי טבעי, מהנה, ומותאם לכל הצדדים.

לפעמים אני מתכננת מראש כיצד אשתמש במשחקים השונים ועם אילו תלמידים, ולפעמים הדברים מתגבשים תוך כדי תנועה. וזה כיף, כי כל משחק הוא גילוי של עולם חדש. אפשר לקרוא את הוראות היצרן ולעבוד לפיהן, אבל ממש ממש לא חייבים.

“מצד שני” מסדרת המשחקים של חיים שפיר הוא אחד המשחקים האלה. משחק עם פנים רבות ושימושים שונים. שימושים שאפשר לאמץ להוראת אנגלית, אבל לא רק.

אבל לפני שאספר על הדרכים בהן התאמתי אותו להוראת האנגלית- כמה מילים על המשחק.

מצד שני חיים שפיר

משחקים מומלצים: “מצד שני”- (המשחקים של חיים שפיר) – כמה מילים על המשחק

מצד שני הוא משחק קלפים חמוד ביותר, כשמשני צדיו של כל קלף מוצג אובייקט זהה אך בשינויים קלים. למשל, מצד אחד מוצגת תרנגולת רזה, וכשהופכים את הקלף היא הופכת לשמנה (או להפך).

מצד אחד הנמלה מתחת לפטרייה, ומהצד השני- מעליה. הקלפים קשיחים, ומתאימים לעבודה או למשחק גם עם תלמידים מאוד צעירים.

את ההנחיות המקוריות והצצה על הקלפים, תוכלו לראות בוידיאו הרשמי של המשחקים של חיים שפיר או באתר שלהם.

הערה: אני רואה בסרטון היוטיוב, שהקלפים השתנו קצת בהשוואה למהדורה הישנה יותר שברשותי. הרעיון הוא אותו רעיון

משחקים מומלצים: “מצד שני”- (המשחקים של חיים שפיר) – רעיונות לעבודה עם המשחק בהוראת אנגלית

אפשרות א’- תרגול עבר פשוט

זהו השימוש הכי אינטואיטיבי והכי מתבקש בקלפים מהסוג הזה, עבור תלמידי כיתה ה’-ו’.

איך משחקים?

מניחים מול התלמיד 6-8 קלפים, ומבקשים ממנו לזכור מה מופיע בהם. לעתים, יתבקש התלמיד לתאר בקול את מה שרואה. זה גם מאפשר תרגול של שיח, וגם מקבע את הדימויים בצורה טובה יותר בזיכרון. למשל-

The ant is under the mushroom.

בשלב הבא, יתבקש התלמיד לעצום את עיניו, ואהפוך את אחד הקלפים לצדו השני.

על התלמיד לזהות איזה קלף הפכתי, ואז להגיד בשני משפטים מה היה, ומה קורה שם עכשיו. למשל-

The ant was under the mushroom.

Now the ant is on the mushroom.

הפעילות הזאת מצויינת לתרגול פרטני וגם קבוצתי. בעבודה קבוצתית המורה יכול אך לא חייב להיות נוכח. אפשר פשוט לבקש מהתלמידים לרשום את המשפטים שלהם ולהציג אותם באופן מרוכז בהמשך.

אפשרות ב’- חיזוי העתיד

אם תהיתם לעצמכם כיצד להפוך את התלמידים שלכם למגדי עתידות, הנה ההזדמנות שלכם.

בעזרת ערכת “מצד שני” תוכלו לתרגל גם כתיבת משפטים בזמן עתיד.

אם טרם חשפתם את התלמידים שמולכם לסט הקלפים הזה, אפשר פשוט לתת להם לנחש מה יקרה כשתהפכו את הקלף.

למשל, להניח באמצע השולחן קלף בו הדולפין מזנק וקופץ מתוך המים, ואז לשאול את התלמידים-

What do you think will happen next?

לאחר שכל אחד מהתלמידים יכתוב את החיזוי שלו, הופכים את הקלף. לאחר מכן, שומעים את המשפטים שנכתבו ומחלקים ניקוד בהתאם.

אפשר להרחיב את הפעילות, ולבקש מהתלמידים מראש לכתוב שני משפטים. הראשון יתאר מה קורה עכשיו (Present Progressive), והשני יציג מה יקרה, לדעתם בעתיד (Future Simple).

מצד שני חיים שפיר

אפשרות ג’- סיפור!

אם כבר יש פה תמונות, למה שלא נעשה מהן סיפור? במיוחד כשלא צריך להמציא את הדמות ואת הקונפליקט, כי הם כבר ניתנו לנו על גבי הקלף.

הדמות הראשית היא הדמות שעל הקלף (גם אם מדובר ברמזור), והקונפליקט הוא השינוי שעובר על הדמות הזאת ברגע שהופכים את הקלף לצדו השני. הסיפור צריך להיות מאוד קצר, אבל גם מאוד ממצה, כי לפעמים רמזור הוא לא רק רמזור, ויש תלמידים שיכולים לעשות מהאור המתחלף בו חגיגה שלמה.

אפשרות ד’- קלפי סיפור

האפשרות הנוספת היא להתייחס לקלפים האלה כאל קלפי סיפור רגילים, ולעבוד איתם בהתאם. לדוגמא, לכתוב שורה של משפטים על האובייקט שבתמונה. לתאר אותו, לכתוב מה הוא עושה, היכן נמצא ועוד.

תוכלו לקבל רעיונות נוספים לעבודה עם קלפי סיפור בפוסט מקיף שכתבתי בנושא.

את המשחק ניתן למצוא במגוון רחב של חנויות צעצועים וחנויות ספרים בארץ. לפני שקונים, ממליצה לבדוק גם בחנויות הסטוק, שם, לרוב, המחירים קצת יותר נמוכים.

כאמור, נראה שהקלפים עודכנו למהדורה חדשה יותר, כך שסביר שהדימויים שבחפיסות החדשות יהיו קצת שונים מאלה שבתמונות שבפוסט. לתשומת לבכם.

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01