משחקי למידה עם קלפי אותיות- 10 רעיונות יצירתיים

קלפי אותיות הם אחד הכלים האהובים עלי ללמד אותיות. יש משהו מאוד מוחשי בכרטיסיות האלה, שממקד את התלמידים בכל פעם באות אחת. בשם שלה. בצליל שלה. בצורה שלה. במיקום שלה בתוך המילה ובהשתנות של הצליל שלה בתרחישים שונים.

בפוסט הזה אציע 10 דרכים אהובות במיוחד בהן אני עובדת עם קלפי אותיות. הפעילויות המוזכרות מתאימות למנעד של גילאים, סגנונות למידה, רמות ידע ומטרות לימודיות. רק מצאו את מה שהכי מתאים לכם, וצאו לשחק.

כרטיסיות אותיות באנגלית

תוכלו גם להוריד את קלפי האותיות בחינם מכאן >>

להורדת הקובץ

אפשר להוריד את קלפי האותיות גם *בעברית* מכאן.

1. מיון אותיות

הציגו לתלמיד את כל האותיות או את חלקן. בקשו ממנו למיין את האותיות לשתי עמודות נפרדות, בהתאם להנחייה.

למשל-

  • להניח מימין את כל האותיות המופיעות בשמו של התלמיד, ומשמאל את כל האותיות האחרות.
  • בערמה אחת- את כל האותיות שיש בהן עיגולים או חלקים קעורים, ובערמה אחרת כאלה שאין בהן.
  • מצד אחד- לאסוף את כל האותיות שיש בהן קווים ישרים, ומהצד השני כאלה שאין בהן.
  • בקבוצה אחת- אותיות שבשביל לכתוב אותן צריך להרים את העיפרון, ומהצד שני- אותיות שאפשר לכתוב באופן רציף.
  • אותיות שבשביל להגיד את הצליל שלהן הפה מתרחב, מול כאלה שלא, ועוד.

כמובן שהאפשרויות במקרה הזה הן אינסופיות, והן מאפשרות מפגש מהנה, חווייתי והרבה פחות מאיים עם האותיות השונות.

2. מה מסתתר מאחורי האות?

את העקרונות של המשחק הזה אני אוהבת ליישם בעזרת המשחק עם החתול, שמסתתר באחד הבתים. אבל אפשר לשחק אותו ממש עם כל ערכת קלפי אותיות שברשותכם.

הפעילות מצויינת לשיום האותיות, אבל אפשר להסב אותה בקלות גם לתרגול של מודעות פונולוגית. רק משנים את ההנחיה ובמקום שם האות- מתייחסים לצליל שהיא משמיעה.

 איך משחקים?

  • מפזרים על השולחן מספר כרטיסיות של אותיות. 5 זה מספר טוב לתלמידים צעירים יותר, 9 (כלומר 3X3) יכול לעבוד מעולה עבור הבוגרים יותר.
  • עוברים יחד עם התלמיד על כל האותיות שעל השולחן, ומבקשים ממנו לחזור על השמות שלהן. אם לא זוכר- מזכירים לו.
  • לאחר מכן, מבקשים מהתלמיד לעצום עיניים, ומסתירים מאחורי אחת הכרטיסיות תמונה קטנה.
  • התלמיד פוקח את עיניו, ועליו לנחש מאחורי איזו אות הוסתרה התמונה. כמובן להקפיד שלא רק יצביע על הכרטיסייה, אלא ממש יגיד את שם האות ו/או הצליל שלה.
  • אפשר להרחיב את הפעילות לשימושים נוספים, לדוגמא להגיד את שם האות ומילה אחת שמתחילה באות הזאת, וכדומה.

3. המשחק עם הכאפות

כי איך אפשר בלי. מאז שקניתי את המשחק הזה מאמזון, זכיתי להיות עדה להנאה העצומה של ילדים מהמפגש עם מחבטי הזבובים האלה. במשחק המקורי שהזמנתי מאמזון, המחבטים נועדו לחסל חרקים צבעוניים עם מילות CVC. את החרקים זנחתי לאחרונה, אבל את המחבטים אימצתי למגוון שימושים נוספים.

קלפי אותיות באנגלית

יש קסם שקורה בחיבור בין האות לתנועה פיזית. כלומר להביט על כרטיסייה ולהגיד את שם האות זו חוויה שונה לחלוטין מלהכות על האות הזאת בעזרת מחבט פלסטיק קטם. עוד הזדמנות ליצירת הקשרים במוח. עוד רגעים של פעילות ושל כיף במהלך השיעור.

אגב, על אותו רעיון– אפשר גם להדביק מגנטים מצדן השני של הכרטיסיות, ולדוג אותן בכיף בעזרת חכות.

 איך משחקים?

מפזרים על השולחן את כל הכרטיסיות או את חלקן. אומרים לתלמיד את ההנחייה, ועל התלמיד לתת לכרטיסייה הזאת מכה עם המחבט.

למשל- עליך למצוא ולהכות את:

  • האות a
  • האות שהצליל שלה הוא “מ”
  • את האות הראשונה של המילה egg וכדומה.

עבד לי מצויין עם ילדים מגיל 3 עד סוף יסודי. שווה ניסיון.

4. המשחק עם האיקס

המשחק עם האיקס הפך להיות מאוד פופולרי בקרב התלמידים שלי. את הפעילות הזאת ניסיתי לראשונה עם פעלים חריגים בזמן עבר. ובהמשך הרחבתי אותה לנושאים רבים נוספים, שדורשים התאמה בין שני זוגות של קלפים. במקרה שלנו- התאמה בין אות גדולה לאות קטנה.

 איך משחקים?

  • המשחק מתאים ל-2-4 משתתפים.
  • יוצרים חפיסת קלפים מכל האותיות הגדולות והקטנות.
  • מוסיפים קלף אחד שעליו כתוב XXX, ומערבבים את הכל יחד.
  • בשלב הראשון, כל אחד מוצא מבין הקלפים שאצלו את כל זוגות הקלפים- אות גדולה וקטנה, ומוציא אותם מהחפיסה (אין משמעות למספר הזוגות שהוציא, העיקר שיוציא את כולם).
  • בהמשך, כשכל המשתתפים מסכמים שכבר לא נותרו להם זוגות, המשחק מתחיל.
  • המשחק מתנהל בכיוון השעון. המשתתף הראשון פותח את כל הקלפים הנותרים שלו למניפה, והשחקן שמשמאלו מוציא קלף אחד, מבלי לדעת איזה קלף הוציא.
  • אם הקלף שהוציא מצליח להשלים לו זוג (כלומר מצטרף לאות שכבר קיימת אצלו), המשתתף יוצא את זוג הקלפים והמשחק ימשיך. אם הוציא את קלף האיקס, ישמור על כך בסוד, על מנת שלא ידעו שהקלף אצלו, ויקווה שאחד המשתתפים יקח ממנו את הקלף בסיבובים הבאים.
  • מטרת המשחק- לא להיות זה שנתקע אחרון עם קלף ה-X.

המשחק הזה הוא אחד האהובים ביותר על התלמידים שלי. נסו ותבינו למה.

5. אוי, לא

שימוש נוסף לקלפי האיקס, הוא בעזרת משחק ה”אוי, לא” המהולל, שקיבל את שמו בזכות תלמידה מאוכזבת במיוחד.

 איך משחקים?

מדפיסים ערכה אחת של קלפים, אפשר גם 2, או משלבים בין קלפי האותיות הגדולות לקטנות באותה ערמה.

בתוך הערמה משלבים גם “מוקשים”, כלומר את קלפי ה-XXX. אני מצאתי ש-3-4 קלפי איקס לערמה של 26 אותיות זה יותר ממספיק, אבל אפשר להגדיל או להקטין לפי בחירה.

מניחים את הקלפים הפוכים על השולחן. כל אחד בתורו מרים קלף מהחלק העליון של הערמה. אומר את שם האות / הצליל / מילה אחת עם האות בהתחלה או בסוף (בהתאם להנחייה). אם הצליח, לוקח את הקלף לעצמו. אם לא הצליח- מחזיר את הקלף לתחתית הערמה.

תלמיד שמקבל את קלף ה-XXX, צריך להחזיר את כל הקלפים שצבר חזרה אל תחתית הערמה…. המנצח הוא התלמיד שצבר את מספר הקלפים הגבוה ביותר בסוף המשחק.

6. תחרות האותיות (פעילות עם קוביה)

ממש בקרוב, אכתוב פוסט מורחב על שימוש בקוביות משחק בהוראה. בינתיים, אחת הדוגמאות האהובות עלי.

אני מאוד אוהבת להשתמש בקוביות עם כיסים שקופים. היא מאוד ורסטילית, ואפשר להכניס פנימה כל כרטיסייה שרוצים ולתרגל ממש כל מה שרוצים- הכל בכיף ודרך משחק.

להרבה מאוד מורים כבר יש קוביה דומה, ואם לא, אפשר למצוא אותן בקלות בחנויות של גננות וכמובן בעלי אקספרס (אני משתמשת בסט הזה והוא מצויין).

קלפי אותיות להורדה

 איך משחקים?

בוחרים 5 אותיות אותן נרצה לתרגל. לרוב, אשתמש בפעילות הזאת עם תלמידים שכבר רכשו את כל האותיות, אבל עדיין מתבלבלים עם אותיות מסוימות.

אצל התלמידים שלי, לרוב יככבו בקטגוריה הזאת h, u, y וכמה אותיות נוספות שמשתנות מתלמיד לתלמיד.

טרם הפעילות, התלמידים יקבלו טבלה עם חמשת האותיות האלה.

בכל הטלת קובייה, התלמיד יתבקש לשיים את האות שקיבל, לכתוב או להחתים אותה בטבלה באמצעות חותמת. אפשר לבקש גם להגיד מילה אחת שמתחילה בכל אות או להצמיד אליה כרטיסיה אחרת עם תומך הזיכרון המתאים.

בסוף המשחק, אחרי מספר סבבים שיוגדר, בודקים בטבלה מי האות שניצחה בתחרות.

7. משחק הניחושים

אם תרצו להכניס קצת פלפל, צחוק, צעקות ו”הימורים” לעבודה הקבוצתית שלכם, זו בדיוק הדרך.

מכינים לקראת המשחק חפצים קטנים או כרטיסיות עם תמונות. כל חפץ מתחיל באות אחרת (אני בדרך כלל משתמשת בתמונות מתוך סט הקוגנייטס שלי).

אפשר להשתמש בכל האותיות או רק במה שנלמד ונרצה לתרגל. תלוי ברמה ובצרכי הקבוצה.

לאחר מכן, נציג לתלמידים את כל התמונות המשתתפות במשחק. אפשר להגדיר להם שמותר להם לכתוב לעצמם בהערה אילו תמונות משתתפות, או להציג את זה כמשחק שמבוסס על זיכרון.

לאחר מכן, מחביאים את אחד החפצים / התמונות בתוך קופסא אטומה, ומבקשים מהתלמידים לנחש איזה חפץ החבאתם. על התלמידים להרים את האות שלדעתם מייצגת את החפץ שנמצא בתוך הקוספא. צדקו? 5 נקודות. טעו? לא נורא, ממשיכים הלאה.

8. חפש את המטמון

משחק שאפשר לשחק בכיף אם נמצאים במרחב של הילד (בביתו) או בכיתה. התלמיד מקבל מספר מוגדר של כרטיסיות או את כולן, ועליו למצוא חפצים קטנים שמתחילים בכל אחת מהאותיות. לאחר מכן להניח אותם על הכרטיסיות שלו ולצלם תמונה. את ההשראה לפעילות הזאת קיבלתי מכאן, והיא באמת אחת החמודות.

9. משחק ה-CVC

על הפעילות הזאת כבר כתבתי בעבר בפוסט על עבודה עם מקלות ארטיק, אבל אפשר לעשות בדיוק את אותו הדבר גם עם כרטיסיות.

מניחים מול התלמיד 3 כרטיסיות שמרכיבות מילת CVC. למשל cob (זאת לא חייבת להיות מילה אמיתית, כל צרוף אותיות שבמרכזו אות ניקוד יכול לעבוד) ומבקשים ממנו לקרוא את המילה.

לאחר שקרא, מבקשים שימיר כרטיסייה אחת, על מנת לקבל את המילה gob. איזו אות צריכה להשתנות? על התלמיד למצוא את הכרטיסייה הנכונה ולהמיר את הכרטיסייה הישנה בהתאם להנחייה.

אפשרות נוספת- המורה הוא זה שמחליף את אחת הכרטיסיות במילה ומבקש מהתלמיד לקרוא את המילה החדשה שהתקבלה.

קלפי אותיות להדפסה

10. ידיים זריזות

אם הגעתם עד לכאן, אז הרווחתם, כי הפעילות הזאת היא להיט אמיתי.

אחד המשחקים האהובים על תלמידי, ששיחקתי בוריאציות שונות עם ערכות קלפים שונות הוא משחק “ידיים זריזות” החמוד הזה, שעובד על קצב ודיוק קריאה. אופי הפעילות דומה מאוד לפעילות הקודמת, אבל כאן המהירות משחקת תפקיד מכריע. המשחק מתאים לעבודה בקבוצות קטנות, 2-4 שחקנים.

את המשחק הזה המצאתי בזכות תלמיד, שהתעקש לעשות את הפעילות שבסעיף הקודם- אבל מהר. שיטת הניקוד היוותה תמריץ לדייק בקריאה, וכך פעילות ידידותית הפכה למאוד תחרותית, וטוב שכך.

 איך משחקים?

  • מדפיסים את קובץ האותיות פעמיים.
  • מניחים על השולחן מילת CVC מכל 3 אותיות שרוצים, בתנאי שהאות האמצעית היא אות ניקוד.
  • מחלקים את יתר האותיות באופן שווה בין התלמידים.
  • כל אחד בתורו שולף אות אחת מהערמה, ומניח אותה על השולחן, מעל אחת משלוש האותיות לבחירתו. ואז קורא את המילה החדשה שיצאה.
  • הצליח מייד? 3 נקודות
  • הצליח אחרי השתהות? 2 נקודות
  • טעה בקריאה? לא מקבל נקודות בסיבוב הזה.

למשל, דני משחק נגד טלי. הכרטיסיות שעל השולחן כן

c a r

טלי מוציאה את האות m, מניחה אותה במקום ה-c, וקוראת מהר

mar

יופי, 3 נקודות

דני מוציא את האות o ומניח אותה באמצע, קורא

mor

3 נקודות

וכך המשחק ממשיך עד שכל הכרטיסיות מסתיימות. המנצח הוא המשתתף שמסיים את המשחק עם הניקוד הגבוה ביותר.

אהבתם את הפוסט? ניסיתם משהו מהפעילויות המוצעות? יש לכם פעילויות משלכם להציע? ספרו לי בתגובות!

קצת על הכותבת:

לי שלייכמן, M.A בחינוך, מורה פרטית לאנגלית ומפתחת תוכן להוראת אנגלית חווייתית

מוצרים קשורים מאמזון:

הפוסט מכיל affiliate links*

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01