הכרת תודה והכרת הטוב- פעילות לא רק ליום כיפור

פעילות להכרת תודה והכרת הטוב

כנראה שחשבתם בימים האחרונים על מה היתם רוצים לבקש סליחה. אבל על מה היתם רוצים לומר תודה?

אם תעשו את התרגיל שאציע בפוסט הזה, ותכתבו רשימה של 10 דברים עליהם אתם אסירי תודה, אולי תגלו שזה הרבה פחות פשוט ממה שחשבתם. אחרי שנים של עבודה עם בני נוער, למדתי שתמיד קשה יותר למצוא את הדברים החיוביים מאשר את השליליים.

לפעמים נדמה, שהיכולת הזאת לעצור רגע ולהיות באסירות תודה, היא כמו שריר שצריך לאמן. יש אנשים שהשריר הזה חזק אצלם יותר ויש כאלה שפחות פחות. אז למה לא להתחיל לאמן אותו?

פתקים בצנצנת

כשניסיתי לחשוב איזה פוסט להעלות בערב יום כיפור, היה לי ברור שזה הנושא בו ארצה להתמקד. נזכרתי בפעילות שעשיתי לפני מספר שנים עם נערה מהממת שליוויתי באחד ממקומות העבודה שלי. היא סיימה את השנה עם צנצנת זכוכית מלאה בפתקים אותם כתבה לאורך הדרך. היא כל כך הקפידה לכתוב את הפתקים, שבשלב מסויים כבר לא נשאר מקום בצנצנת שהיא הביאה, ושדרגנו את הצנצנת באמצע השנה לגדולה יותר. ובדומה לצנצנת- גם התודעה מתרחבת.

מאז, עשיתי את הפעילות הזאת בוריאציות שונות ועם תלמידים בגילאים שונים, בכל פעם בהתאמה לקונטקסט ולצרכים.

פעילות להכרת תודה אני רוצה להודות על…/ אני רוצה להודות ל…

הפעילות שאציע בפוסט הזה היא פעילות פשוטה, שכאמור עשיתי בעבר בווריאציות שונות עם תלמידים בגילאים שונים. זאת פעילות שאפשר לעשות במסגרת שיעור אנגלית (הכנתי פורמט באנגלית). במסגרת שיעור כישורי חיים (הכנתי פורמט גם בעברית). בכיתה, בקבוצה, בתהליכים פרטניים ואפילו עם המשפחה.

את הפעילות הזאת אפשר לעשות בסמוך ליום כיפור או במהלך השנה. להפוך אותה לפעילות בודדת, או לאפשר לה ללוות אותנו לאורך זמן, בדומה לצנצנת שהתלמידה שלי מילאה.

בנוסף, את הפעילות אפשר לעשות בדגש פנימי- “על מה” אני רוצה להודות. או בדגש חיצוני- “למי אני רוצה להודות”. לשיקולו של המורה / ההורה לאיזה כיוון לקחת את הדברים ובאילו פורמטים להשתמש.

מה צריך?

הדפיסו את הפתקים המצורפים על גבי דפים צבעוניים. אפשר להדפיס מספר עותקים במספר צבעים שונים, בשביל העושר הויזואלי.

פעילות הכרת תודה

פעילות להכרת תודה- אז מה עושים?

עוצרים לרגע וחושבים, על מה או למי הינו רוצים להודות. את המחשבות האלה כותבים על פתקים. ומה עושים עם הפתקים? זה כבר תלוי בכם, בגילאי התלמידים, בקונטקסט של הפעילות ובאופי הקבוצה.

  • להגדיר שכותבים תודה על משהו אחד, או להפך, לתת הנחייה לכתוב כמה שיותר פתקים. אפשר גם להגדיר לתלמידים לכתוב בדיוק 10 דברים, ולראות באיזה שלב הם מתחילים להתלבט.
  • אפשר להכניס את הפתקים לצנצנת, לסלסלה או לתלות על לוח הקיר.
  • אולי לשתף את החברים ולנהל דיון, ואולי לגמרי להפך. לעודד לשתף רק בחוויה שחוו במהלך הפעילות, ולא בתכנים אותם כתבו על הפתקים. ממליצה מאוד לא לכפות שתוף במליאה תלמידים שלא מתאים להם, רק כאלה שרוצים.
  • אפשר לעודד את התלמידים לכתוב ולמסור את הפתקים לחברים להם היו רוצים לומר תודה. אולי לבני משפחה או לדמויות אחרות.
  • תמיד אפשר לעודד את התלמידים לעשות את אותו הדבר בעצמם, גם מחוץ לשעות השיעור או המפגש. לסגל להם הרגל לעצור מדי פעם ולכתוב על מה היו רוצים לומר תודה.
פעילות הכרת תודה

את הפעילות הזאת אפשר לעשות בסמוך ליום כיפור, או בכל יום אחר בשנה. היא תמיד תישאר רלוונטית.

כפי שכתבתי בתחילת הפוסט, לפני שמעבירים את הפעילות לילדים, ממליצה להדפיס את הפורמטים ולנסות למלא כמה שיותר פתקים. לבחון את החוויה האישית שלנו סביב הפעילות. מה קל לנו לכתוב, מה קשה. איפה הכי התלבטנו ומה היה לנו מאוד מאוד ברור. זה יכול לעזור לנו בהעברת הפעילות ודיוק המסרים שנרצה להעביר.

מוזמנים להוריד את הפתקים היפים שהכנתי גם באנגלית וגם בעברית ולהשתמש בהתאם לצרכים.

אל תפספסו גם את הפוסט הזה לסוכות, עם הצעה ל-2 פעילויות שאפשר לעשות לחג.

לי שלייכמן, יועצת חינוכית, M.A

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01