משחקי הכרות לפתיחת השנה

לפני שאתחיל לדבר על משחקי הכרות לפתיחת השנה, רק אוודא שכבר עיינתם בפוסט המתנות. בפוסט תוכלו להוריד מספר פעילויות, שאולי יעזרו לכם לקראת לפתיחת השנה. כמובן בתקווה שהשנה אכן תפתח כמתוכנן.

ולענייננו.

באילו משחקי הכרות אתם משתמשים במהלך מפגש עם קבוצה חדשה? לאורך השנים, ובכובעים החינוכיים השונים בהם היתי, סיגלתי לעצמי רשימה של פייבוריטים. כמה מהפעילויות דורשות הכנה מוקדמת (תוכלו להוריד פורמטים מוכנים להדפסה), וכמה אחרות יכולות להתנהל באופן ספונטני לחלוטין. להלן הצצה לכמה מהן.

1. Find Someone Who Likes… Scavenger Haunt (לתלמידי יסודי)

הטייק שלי על פעילות הכרות קלאסית, אותה פגשתי לאורך הזמן בגרסאות שונות ודגשים שונים. עובדת נהדר עם תלמידי יסודי. יכולה לאפשר פתח לדיאלוג ראשוני בין תלמידים שאינם מכירים, או העמקת הכרות בין תלמידים שכבר יש ביניהם הכרות מוקדמת.

פעילות הכרות לפתיחת השנה

איך זה עובד?

כל תלמיד מקבל את דף הפעילות. מטרת התלמידים- להסתובב בכיתה, ולמצוא חבר אחד שאוהב משהו אחד מתוך הדף.

את הסימון אפשר לעשות במספר דרכים-

1. אפשר לתת לכל ילד מדבקות (רצוי בצבעים שונים), ובכל פעם שילד מוצא חבר לכיתה שאוהב משהו מתוך הרשימה שלו, אותו חבר ידביק את המדבקה שלו בתיבה המתאימה.

2. אפשר לחלק לתלמידים קריונס בצבעים שונים, ובכל פעם שנמצא תלמיד שאוהב משהו מתוך הרשימה הנ”ל, יקשקש עם הקריון שלו על הדף של חברו.

3. תלמידים שכבר יודעים לכתוב שמות- יכתבו בתיבה המתאימה את השם של החבר שהתחבר לפריט כזה או אחר מתוך הרשימה.

ולדיון

בעקבות הפעילות, אפשר (ומומלץ) לעשות דיון במליאה ולשאול את התלמידים סדרה של שאלות, בהתאם לרמת ההכרות המוקדמת ביניהם-

  • את מי הכרת במהלך הפעילות?
  • האם הכרת חבר מהכיתה שאוהב את אותם הדברים שגם אתה אוהב?
  • מה למדת על החברים שלך מתוך הפעילות?
  • האם למדת משהו חדש על מישהו מהחברים שלך?
  • האם היה משהו שהפתיע אותך?
  • ושאלות נוספות בהתאם לגילאי המשתתפים והכרות קודמת.
להורדת הקובץ

הפעילות ניתנת להורדה גם *בעברית* מכאן.

2. משחקי הכרות לפתיחת השנה- Color If (לתלמידי יסודי)

לפעמים, הצגה עצמית בכלל לא חייבת להיות ורבאלית. לא כל תלמיד אוהב לדבר, ולא כל כיתה או קבוצה מוכנה, לפחות בשלבים הראשונים, להכיר ולשתף במליאה.

Color If היא אחת מפעילויות ההכרות האהובות עלי. היא יכולה לעבוד נהדר בפני עצמה, או כפעילות משלימה לתהליך ההכרות ממושך יותר.

איך זה עובד?

מחלקים לתלמידים פורמט אחד לפי בחירה, אפשר לבחור בתפוח או בכדור הפורח, בהתאם להעדפה האישית של המורה, אך מומלץ לבחור בתמונה אחת זהה עבור כל התלמידים (או תפוחים או כדורים פורחים).

לאחר מכן, מכינים רשימה של 5 שאלות הכרות, בהן לכל תלמיד יש 2 אפשרויות בלבד. במידה והתלמיד מזדהה עם האפשרות הראשונה, יצבע את הרצועה הרלוונטית בצבע אחד, ובמידה ומזדהה עם האפשרות השניה, יצבע אותה בצע אחר. אין לשנות את הצבעים, אלא לפעול אך ורק לפי ההנחיות.

למשל:

1. I am a girl- yellow. I am a boy- green.

2. I have sisters or brothers- red. I don’t have sisters or brothers- orange.

3. I have a pet- pink. I don’t have a pet- brown.

4. I like to eat apples- purple. I don’t like to eat apples- sky blue.

5. I like computer games- gray. I don’t like computer games- bright green.

  1. אני בת- צהב, אני בן- ירוק
  2. יש לי אחים ואחיות- אדום, אין לי אחים ואחיות- כתום
  3. יש לי חיית מחמד- ורוד, אין לי חיית מחמד- חום
  4. אני אוהב/ת לאכול תפוחים- סגול, אני לא אוהבת לאכול תפוחים- תכלת
  5. אני אוהב/ת משחקי מחשב- אפור, אני לא אוהב/ת משחקי מחשב- ירקרק

כל מספר מייצג את הספרה של הרצועה שאליה להתייחס

כמובן סוג השאלות והצבעים נתונים לבחירת המורה, אך חשוב שהשאלות יהיו מאוד בסיסיות, מאוד ממוקדות ומאוד בינאריות. או זה, או זה, על מנת לאפשר מענה מהיר וקל. מומלץ, בשלב הזה, להימנע משאלות אישיות או מעמיקות על מנת להשרות בטחון ולאפשר שיתוף.

עם זאת, בשלבי הכרות מתקדמים יותר, כשהקבוצה כבר מכירה ועובדת יחד, אפשר בהחלט להשמיש את הכלי הזה לתהליכים עמוקים יותר, ולבחור בשאלות בהתאם.

בסוף הפעילות, מומלץ לתלות את הציורים על לוח הקיר, ואז לאפשר לתלמידים לעבור בין העבודות של חבריהם, לראות את הדומה והשונה ביניהם, ולהכיר יותר לעומק. אפשר גם להוסיף מקרא בצד הלוח, על מנת שהתלמידים יזכרו איזה צבע מסמל איזה מאפיין.

להורדת הקובץ

הפעילות ניתנת להורדה גם *בעברית* מכאן.

3. משחקי הכרות לפתיחת השנה- So do I (יסודי וחטיבת ביניים)

פעילות הכרות חמודה מאוד שאינה דורשת כל הכנה מוקדמת. מטרת הפעילות- למצוא משהו משותף אחד לפחות עם תלמיד אחד נוסף.

איך זה עובד?

בוחרים מתנדב אחד, שיעמוד ליד המורה, ויספר משהו אחד על עצמו. למשל “אני אוהב לטייל”. אם יש תלמיד נוסף בכיתה שאוהב לטייל, הוא יקום ויגיד- “So do I”, ואז יעמוד לצד התלמיד הראשון (במידה ויותר מתלמיד אחד מצביע, המורה תבחר את התלמיד הראשון שהגיב ורק הוא יקום ויצטרף לשורה). התלמיד שהצטרף לשורה, יספר משהו נוסף על עצמו, למשל “יש לי כלב”, ושוב, תלמיד אחר מהכיתה שגם לו יש כלב, יקום ויצטרף גם הוא לשורה.

המורה יכולה להיות מעורבת לפי בחירתה. היא יכולה להיות זו שמתחילה את הסבב, מסיימת את הסבב, או מצטרפת איפשהו באמצע כי במקרה גם היא ממש אוהבת כלבים.

לאחר שכל התלמידים יסתדרו בזה אחר זה, יש לחפש מאפיין אחד משותף בין הראשון לאחרון ברצף, מה שיאפשר לסגור את המעגל.

(אפשר מראש לסדר את הכיתה במעגל על מנת שתהיה תנועה קלה יותר בכיתה).

ולסיכום, קבלו מענה משלים חמוד במיוחד למשחקי הכרות. אם אתם מורים לאנגלית, או הורים שרוצים להפיג חששות (באנגלית), תוכלו להקריא או להשמיע לתלמידים את הסיפור First Day Jitters. ספר שמספר על שרה המתוקה, בעודה חוששת מיומה הראשון בבית ספר חדש.

לי שלייכמן, M.A

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01