איך לשדרג את חומרי הלמידה? מוצרים משלימים מומלצים

איך לשדרג את חומרי הלמידה? בפוסט הקודם כתבתי על 7 כלים שעוזרים לי להפוך קבצים לחומרי למידה. מדפסת, מכשיר למינציה, טרימר, פאנצ’ר וכלים נוספים שכבר הפכו אצלי לחלק משגרת העבודה.

בפוסט הנוכחי אני רוצה לדבר על כל המוצרים המשלימים שעוזרים לי לשדרג את חומרי הלמידה עוד קצת. הקסם הוא בכך, שלא מדובר בדברים גדולים, אפילו להפך. מדובר בדברים קטנים מאוד שיכולים להפיח עוד קצת אופי וגיוון לתוך כל מערך למידה שברשותכם. גיוון בכלי עבודה יוצר גם גיוון במתודות, וגיוון במתודות יכול מאוד לעזור במפגש עם תלמידים שונים.

חותמות אותיות

אז איך לשדרג את חומרי הלמידה?

1. אותיות מגנטיות

איזה כיף שיש אותיות מגנטיות. הן מצויינות לכל כך הרבה דברים, שאפילו קשה לי לבחור דוגמאות ספציפיות. אפשר להשתמש בהן על גבי לוח מגנטי מחיק, על תבנית אפיה או סתם על השולחן. להצמיד אותן במאוזן או במאונך. לאיית איתן, להשלים אותיות חסרות, לתרגל אות פותחת וסוגרת ושימושים רבים נוספים. עם או ללא דפי פעילות מלווים.

הן יכולות להיות מפלסטיק (הסוג המועדף עלי), מעץ או מסול (הסוג הפחות מועדף עלי. ללא סיבה מיוחדת, פשוט לא אוהבת סול). וגם בגדלים שונים- כמו סט הג’מבו הזה שהוא קצת יותר גדול מהסטים הסטנדרטיים.

יש ברשותי כמה סטים של אותיות גדולות וכמה של אותיות קטנות, שהזמנתי בזמנו מאמזון, מסין ומפולין. תמיד כיף לגוון, ותמיד כיף להתאים את הסט לפעילות שהכי מתאימה לו.

רעיון לעבודה עם אותיות מגנטיות שהתלמידים שלי ממש אהבו

לאיית מילים שכתובות באותיות גדולות באמצעות אותיות מגנטיות קטנות, ולהפך (אנסה למצוא את הקבצים של הפעילות הזאת ואעלה אותם כאן בהמשך, אם יהיה ביקוש).

התאמת אות גדולה לאות קטנה

2. חותמות

חותמות הן תוספת נהדרת לעבודה סנסורית, והן עוזרות להפוך את לימוד האותיות למוחשי יותר. כבר כתבתי בעבר וכותבת שוב ושוב על כך שאני מאוד אוהבת להפוך חד מימד לדו ולתלת מימד. יש את האות הכתובה, ויש את החותמת. ריבוע יפה שמונח על השולחן, ומאפשר מפגש מוחשי עם האות הנלמדת.

בזמנו, היה רגע אחד בו רציתי להשתמש עם תלמידה בחותמות לתרגול של אותיות, אבל גיליתי שהדיו התייבש. כך נולד לו הרעיון של הטבעת החותמות בתוך בצק (פליידו). אחרי מספר ניסיונות כאלה וכאלה, הגעתי לתובנה. להשתמש בדיו זה כיף, אבל להשתמש בבצק דורש פחות ניקיונות, ומערב יותר עבודה סנסורית, כך שלפעמים זה לגמרי עדיף. לא רק כאילוץ כשנתקעים בלי דיו, אלא מתוך בחירה.

רעיונות לעבודה עם חותמות:

  • למלא אות A4  גדולה וחלולה בחותמות של אותה האות
  • לעשות הכתבה- להחתים את המילים ורק אחר כך לכתוב אותן בעט
  • לתרגל CVC או להשלים אותיות חסרות בעזרת חותמת

הסט של מליסה ודאג בו אני משתמשת כולל גם חוברת פעילות מהממת עם מגוון אפשרויות לשימוש בחותמות. אגב, ראיתי בארץ סטים נורא יפים גם של חותמות בעברית.

חותמות אותיות באנגלית

3. מקלות ארטיק

זהו אחד הכלים האהובים עלי בהוראה, עליו כבר כתבתי פוסט מורחב בעבר. מקלות ארטיק. חומר גלם זול, נגיש, זמין וסופר חמוד, שישדרג כל מערך ויהפוך אותו לחוויית למידה קצת אחרת.

שמות תואר באנגלית

אפשר להדביק למקלות הארטיק אותיות, פעלים או שמות תואר. לחבר אליהם סקטצ’ים, אטבים או אפילו מגנטים. להשתמש בהם מונחים על השולחן או נעוצים בתוך בצק. לצבוע אותם, לצייר עליהם, ולנצל אותם לתרגול של כל נושא שרוצים.

רעיון לפעילות עם מקלות ארטיק:

מניחים כרטיסייה עם אובייקט כלשהו, ובעזרת מקלות ארטיק בוחרים את שמות התואר המתארים את התמונה. בהמשך, יוצרים משפטים מלאים או כותבים פסקה שלמה.

תוכלו להוריד את הפעלים ואת שמות התואר מוכנים להדפסה ולגזירה כאן. רק להדפיס, לגזור ולהצמיד אל המקל, ויש לכם יופי של סט שישמש אתכם שנים.

לרעיונות רבים נוספים ממש כדאי שתבדקו את הפוסט שכתבתי על רעיונות ללמידה יצירתית עם מקלות ארטיק.

4. קוביות משחק

כשהמורה מבקשת מהתלמיד לכתוב משפט ב-Present Simple זה הרבה פחות מגייס מסיטואציה בה הקובייה אומרת לו לעשות את זה. ואני יודעת כי בדקתי.

הימצאות של קובייה על השולחן מכניסה לתמונה גם חוויה של משחק, וגם איזה קיק קטן של אי ודאות. זה תמיד מעניין לגלות מה יצא. מה יעלה בגורל. מה הקומבינציות שעל השולחן ומה הן יכולות לאפשר לנו מבחינה לימודית. כן, גם כשכל האופציות הן בסך הכל פעלים משעממים. הריגוש הוא לא במשימה עצמה, אלא בגילוי- איזו משימה תצא פה.

בהתאם לצרכים שעלו, יצרתי המון קוביות שונות, מחומרים שונים, בגדלים שונים, לנושאים שונים וגם לגילאים שונים. אפשר להכין קוביות מלוות ממש לכל נושא שלומדים-

  • אותיות
  • אותיות ניקוד
  • כינויי גוף
  • הפועל be
  • פעלים
  • זמנים
  • צבעים
  • כתיבת סיפור
  • ועוד ועוד

רעיון לפעילות:

מניחים על השולחן מספר כרטיסיות של תמונות. מטילים קובייה עם שאלות WH. כותבים מספר שאלות על התמונה או התמונות בהתאם להטלות הקוביה.

אפשר למשחק גם את הכרטיסיות עצמן, למשל להניח ליד כל כרטיסייה ספרה, ואז להטיל קובייה רגילה (1-6) ולעבוד עם הכרטיסייה בהתאם למספר שיצא.

אני ממליצה לקנות מלאי של קוביות ריקות, ולייעד אותן לנושאים שונים באמצעות מדבקות רלוונטיות.

קוביות עץ שונות קניתי מחנויות סטוק בארץ

קוביות חלקות מעלי אקספרס (שימו לב לגדלים)

כמובן תמיד אפשר גם להדפיס קובייה, לגזור ולהרכיב לבד.

5. אסימונים, אבנים קטנות, פומפונים, מחקים, כפתורים

בהתחלה שיחקנו בינגו ועשינו X על מה שלא צריך. בהמשך, השתדרגתי תודעתית ללוחות בינגו מנויילנים, עליהם עשינו איקס באמצעות טוש מחיק, וכשכבר נמאס לי למחוק ולסיים שיעור עם מלא טישו שחור וידיים מלוכלכות, גיליתי את העולם הנפלא (והנקי) הזה של אסימונים.

בגדים באנגלית

אסימונים, אבנים קטנות, פומפונים, ואפילו מחקים דקורטיביים, יכולים להיות כלי עזר מצויין שיחסוך מאיתנו את הלכלוך שבטושים מחיקים, יוסיף קצת צבע לשולחן ויתן איזה טעם משחקי גם למשחקים אבל גם למשימות נוספות.

אסימונים הם כלי נהדר לצורך משחקי “בינגו” ו”ארבע בשורה”. וגם למשימות בהן התלמיד נדרש לבחור בתשובה אחת נכונה מתוך הרשימה, כמו למשל בחירת האות הפותחת הרלוונטית.

 שני סוגי האסימונים בהם השתמשתי הכי הרבה, הם אסימונים מתוך משחק 4 בשורה (תקנו את ההכי פשוט). ואסימונים חצי שקופים צבעוניים שהזמנתי מעלי אקספרס. לכל סוג- קסם משלו.

לינק לארבע בשורה

לינק לאסימונים החצי שקופים

6. איך לשדרג את חומרי הלמידה? אטבי עץ

גם אטבי עץ פשוטים הם חומר גלם נהדר לפעילויות ומרכזי למידה. הם מצויינים לפיתוח המוטוריקה העדינה, ואהובים מאוד על ילדים.

מקלות ארטיק

אפשר להדביק עליהם אותיות ולעבוד על מגוון משימות כמו אות פותחת וסוגרת, השלמת רצף אותיות או התאמה בין אות גדולה לקטנה.

אפשר להיעזר בהם ככלי מוטורי לבחירת התשובה הנכונה (בדומה לאסימונים), וגם לפעילויות התאמה שונות ומגוונות.

תנו לילד מגש עם כרטיסיות משימה וכמה אטבים, והוא כבר יידע מה לעשות.

אטבי עץ (בצבע טבעי או צבעוניים) אפשר למצוא בארץ בכל חנות סטוק. אם בכל זאת תחליטו להזמין מעלי אקספרס, קחו את ה-45 מ”מ.

לינק לעלי אקספרס

7. פליידו (בצק)

איזה כיף זה לעבוד עם בצק.

ממלאים איתו אותיות, מעצבים איתו, מחתימים אותו בחותמות. קורצים ממנו עיגולים למשימות מנייה או השלמת סדרות, לומדים איתו צבעים, מקשטים אותו בקישוטים, נועצים לתוכו מקלות ארטיק, מגלגלים אותו ומעצבים איתו אותיות ומספרים. אפשר לעבוד עם בצק במגוון צורות ואופנים, במיוחד עבור התלמידים הצעירים.

אני ממש רוצה להעלות בהמשך פוסט מסודר עם רעיונות לעבודה עם בצק, אבל בינתיים קבלו רעיון אחד:

אפשר למלא משטחי אותיות באמצעות בצק, או להציג לתלמיד אות חסרה (חצי אות קיימת וחצי אות שהוא צריך להשלים) והוא ישלים את החלק החסר לבדו.

פליידו

שתי חברות שהיה לי ניסיון מצויין איתן הן פליידו ופישר פרייס.

8. מגנטים וסקוצ’ים

בחרתי להכניס את שניהם תחת אותה קטגוריה, מהסיבה הפשוטה שהשימוש בהם מאוד דומה. הם מרחיבים את מנעד האפשרויות של כרטיסייה רגילה, ונותנים לה כוחות על. כוחות שמאפשרים לה להיצמד למגוון משטחים חדשים ולהתחפש בכל פעם למשימה קצת אחרת.

תלמידים מאוד אוהבים שימוש בתבניות אפייה מתמגנטות. אפשר להשתמש בתבניות שטוחות לעוגיות או בתבניות מאפינס שפותחות מגוון אפשרויות משחק חדשות. הצעה לשימוש- מצמידים אותיות מגנטיות לתבנית. מניחים ליד התלמיד תמונות אליהן כבר הוצמדו מדבקות מגנטיות, ועל התלמיד לשייך בהתאם לאות הפותחת.

אותיות מגנטיות

לסט אחר של תמונות אפשר להצמיד סקוצ’ים, והופ, המשימה לגמרי משנה את אופייה.

גליל של מדבקות מגנטיות וגם גלילים של סקוצ’ים (שימו לב שצריך גליל זכר וגליל נקבה) קניתי בחנויות סטוק בארץ.

מדבקות מגנטיות

סקוצ’ים עגולים (בודדים)– ראיתי גם בארץ, אבל במחיר משמעותית יותר יקר.

עד לכאן לפוסט “איך לשדרג את חומרי הלמידה?”. בפוסט הבא איך מאחסנים חומרי למידה? כלי אחסון מומלצים ונוחים תוכלו לקרוא על כל הדרכים אותן אימצתי לעצמי על מנת לאחסן את חומרי ההוראה שלי בצורה נוחה ויעילה.

לי שלייכמן, M.A

*הפוסט מכיל affiliate links

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01