איך לומדים מילים חדשות? משחק צוללות

איך לומדים מילים חדשות? משחק צוללות בסימן שמירה על ריחוק חברתי.

בשבועות הקודמים סיפרתי לכם על דרכים שאני מאוד אוהבת לעזור לתלמידים שלי ללמוד מילים חדשות. כתבתי על שיטת הפתקים, שעבדה לי מצוין בהוראה פרונטאלית. בהמשך לכך גם העלתי פוסט עם 5 פורמטים מעוצבים למשחקים, בהם אפשר להיעזר בתהליכי למידה של מילים חדשות.

בפוסט הזה, אני רוצה לספר לכם על שיטת למידה שאימצתי בפרוץ הקורונה, רגע לפני שעברנו לזום. משחק צוללות! משחק אהוב במיוחד, בסימן שמירה על ריחוק חברתי.

בפוסט הקודם שלי אפשרתי הורדה של פורמטים מעוצבים לחמישה משחקים מוכרים ואהובים- בינגו, תפזורת, דומינו, איקס עיגול ומשחק צוללות. מי שעדיין לא הספיק להוריד את הפורמטים מוזמן להוריד אותם מהפוסט המקורי.

ארבעת המשחקים הראשונים לא דורשים יותר מדי הסברים או הצגות, אבל על החמישי אני רוצה להתעכב בדיוק בפוסט הזה.

פורמט למשחק צוללות
משחק צוללות- בעיצוב חדש ויפה שתוכלו להוריד מתוך הפוסט הזה

משחק צוללות ברוח הקורונה

כשאמרו לנו תלמדו, אבל שמרו מרחק, ניסיתי לחפש דרכים שיעזרו לי לעשות בדיוק את זה. להתרחק פיזית, אבל עדיין להיות באינטראקציה מהנה ומשמעותית עם התלמידים. אחרי הרבה חשיבה ומספר ניסיונות לאמץ פורמטים שונים של עבודה, הגעתי בדיוק למה שהיתי צריכה.

את המשחק הזה אפשר לשחק עם תלמידים שונים בגילאים שונים, על בסיס רשימות שונות של אוצר מילים. שיחקתי עם תלמידות כיתה ד’ על בסיס אוצר המילים של ספר הלימוד, ועם תלמיד של 5 יחידות, על בסיס המילים הרלוונטיות לצרכיו.

אז איך משחקים צוללות?

1. המשחק מתאים לעבודה בזוגות. מגדירים יחד עם התלמיד את בנק המילים אותן ילמד לקראת המשחק. אפשר להשתמש במילים רלוונטיות מתוך הפרק הנלמד בספר הלימוד, מילים שפגשנו בשיעור או בטקסט מסויים. אני ממליצה להכין רשימה מודפסת על מנת שתהיה נקודת מוצא למשחק.

2. כל משתתף מקבל לוח משחק ריק של משחק צוללות, ומשבץ בטבלה העליונה 10 מילים לבחירתו מתוך הרשימה. הטבלה התחתונה שלו נשארת ריקה, והיא תתחיל להתמלא על בסיס התשובות שיקבל מהמתחרה שלו. לצרכי הפוסט זו אהיה אני.

3. מציבים באמצע השולחן חפץ אטום כדי לא לראות מה קורה בצד השני. למשל קליפ בורד או קלסר, ומתחילים לשאול שאלות. מטרת כל אחד מהשחקנים היא להטביע את הצוללות של המתמודד השני. איך מטביעים? מנחשים את מספר המשבצת שרוצים, ואם כתובה שם מילה, כלומר נמצאת שם צוללת- היא בסכנת טביעה ממשית.

צוללות פורמט ישן
משחק צוללות- בעיצוב קורונה ניסיוני וישן

4. עם תלמידים בוגרים יותר אפשר לשאול שאלה מלאה, ועם הקטנים רק להגיד את מספר המשבצת, הכל בהתאמה ליכולות התלמיד.

Number 23?

Square number 23?

Do you have a battleship in square #23?

Is there a battleship in square #23?

ממליצה לבחור בנוסח אחיד שמותאם לשכבת הגיל של התלמיד, וללכת איתו לאורך המשחק כולו.

ממשיכים

5. המשחק הולך תור תור. נניח שאני שואלת ראשונה. האם יש לך צוללת (כלומר מילה) במשבצת 23? במקרה קיימת צוללת במשבצת הזאת אצל המתחרה שלי, והוא יגיד את המילה באנגלית.

Yes, I have the word “snowy”

אם אני יודעת את הפרוש של המילה שעל הלוח שלו- אני מצליחה להטביע את הצוללת. התלמיד מוחק את המילה מהלוח, ואני כותבת את המילה הזאת או סתם מסמנת איקס במשבצת 23 בחלק התחתון של הדף שמולי. כך אני יודעת שהצוללות הזאת כבר טבעה ושאין צורך שוב לחזור אל המשבצת הזאת.

במידה ולא ידעתי את פרוש המילה, למעשה לא הצלחתי להטביע את הצוללת, אבל תמיד אוכל לנסות שוב בסיבוב הבא.

אפשר להמציא וריאציות או דרישות נוספות על מנת להטביע את הצוללת, למשל לבקש מהתלמיד לשלב את המילה בתוך משפט. העיקר להתעכב על המילה ולעשות עליה חזרה קטנה פעם נוספת.

6. בתורו, התלמיד שואל אותי האם יש לי צוללת במשבצת 14. במקרה לא שיבצתי מילה במשבצת הזאת, ולכן התלמיד לא מצליח להטביע אף צוללת שלי, והוא יסמן X במשבצת 14 בחלק התחתון של הלוח שלו, על מנת לזכור שאין שם צוללות.

המנצח הוא הראשון שמצליח להטביע את כל עשרת הצוללות של הצד השני

(להטביע צוללת= לבחור נכון תא שיש בו מילה + לדעת את הפרוש שלה).

תוכלו להוריד את כל הפורמטים להדפסה מכאן:

אני רוצה להוריד!

לי שלייכמן, M.A

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

Tapple- משחק אוצר מילים שאתם ממש חייבים להכיר

8 משימות יצירתיות שיעודדו את התלמידים לדבר באנגלית

לא על הארטיק לבדו- רעיונות ללמידה יצירתית עם מקלות ארטיק

12 רעיונות לעבודה עם קלפי סיפור

אלבומי מדבקות של מליסה ודאג- לברוא עולמות קסומים

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01