איך לומדים מילים חדשות? משחקים!

איך לומדים מילים חדשות? משחקים!

בפוסט הקודם, הצעתי 10 טיפים לשילוב של משחקים בהוראה. בפוסט הנוכחי אני רוצה להתייחס לתהליך רכישת מילים חדשות, וכיצד משחקים יסייעו לתלמידים ללמוד מילים חדשות.

לאורך השנים האחרונות, מצאתי את עצמי במפגשים עם תלמידים שונים, במרחבים של מדיומים שונים. תלמידים שמגיעים אלי בגילאים שונים, ברמות שונות וגם מאופיינים בסגנונות למידה שונים. בכל פעם מחדש, ניסיתי למצוא דרכים יצירתיות, יעילות ומדרבנות, על מנת לעודד את התלמידים שלי ללמוד מילים חדשות.

בפוסטים הקודמים כתבתי כאן על שיטת הפתקים, שעבדה לי נהדר בהוראה פרונטאלית, וגם מספר משחקים שהמצאתי על מנת למשחק את המילים החדשות אותן למדנו. הגרסא שזכתה לאהדה הרבה ביותר היא כתיבת מילים על פתקים והפיכתן למשחק איקס עיגל שאפשר לשחק באמצעות אסימונים צבעוניים. תוכלו לקרוא על השיטה הזאת ממש כאן.

איקס עיגול אסימונים
שיטת הפתקים- כותבים מצד אחד מילה בעברית, מצד שני מילה באנגלית ומשחקים איקס עיגול

הקיץ הוא זמן נהדר לרענן את ארגז הכלים שלנו

בפוסט הנוכחי אני רוצה להציע 5 דרכים ישנות, מוכרות ואהובות לתרגל מילים חדשות. כאלה שלא דורשות הכנה מיוחדת, מלבד הפורמטים הסופר מהממים האלה שהכנתי, אותם תוכלו להוריד מכאן ולהדפיס עבור תלמידיכם. את האסימונים רכשתי מעלי אקספרס.

בקובץ הבא, מצורפים 5 פורמטים מעוצבים ל-5 משחקים אהובים:

  1. לוחות בינגו
  2. לוח תפזורת
  3. איקס עיגול
  4. דומינו
  5. צוללות (על המשחק הזה כתבתי פוסט נפרד).
דומינו
דומינו- שבצו מילה מול הפרוש שלה ושחקו, אפשרות נוספת- שבצו מילה מול תמונה שתציירו
  • כל משחק הוא רב גילאי, ויכול להיות מותאם לכל רשימת אוצר מילים שתרצו.
  • אני ממליצה להכין מראש רשימות מילים עליהן תרצו לעבוד, ולשלוח את התלמידים לבחור את המשחק שאליו מתחברים, וליצור באמצעותו משחקים משלהם לתרגול אוצר המילים.
  • תוכלו לתת להם להמציא את הכללים ואת שיטת הניקוד. תאפשרו להם להחליט האם לעבוד לבד, בזוגות או בקבוצות קטנות.
  • תחליטו כמה שותפים אתם מעוניינים להיות בתהליך. האם תצרו את המשחקים יחד עם הילדים? האם תייעצו בתהליך היצירה או רק תשתתפו במשחק כשיהיה מוכן?
איקס עיגול
איקס עיגול- משבצים את המילים על הלוחות ומשחקים. מומלץ לשחק עם אסימונים צבעוניים לשימוש חוזר

איך לומדים מילים חדשות? משחקים

1. מגדירים עבור התלמידים את רשימת המילים שעליהם להכיר לקראת המפגש הבא. ממליצה להכין רשימה על מנת שתהווה נקודת זינוק לתהליך.

2. מכינים משחקים. אפשר לבקש מהתלמידים להכין משחק עם המילים החדשות לקראת השיעור, ובשיעור רק לשחק ולתרגל. אפשרות נוספת היא לשלב את הכנת המשחק בשיעור עצמו, ולהכין את המשחקים יחד עם התלמידים תוך כדי עבודה. לכל אחת מהשיטות האלה יש את הפלוסים שלה, כך שמומלץ להתנסות בשביל לבדוק מה עובד הכי טוב עבורכם ועבור תלמידיכם.

3. משחקים! עושים ניסוי כלים על המשחקים שהתלמידים יצרו. משדרגים, משפרים יחד, חוזרים על המילים.

4. חוזרים על המילים פעם נוספת. אחרי שמסיימים לתרגל ולשחק, אני מאוד ממליצה לעבור שוב על המילים, גם אם לא על כולן. לשאול האם התלמיד זוכר פרוש של מילה כזאת או אחרת. אולי לבקש כתיבה של מספר משפטים בהם ישלב אחת או יותר מהמילים החדשות שלמד.

בינגו
בינגו- שבצו את המילים על הלוחות, ושחקו

וככה לספתח- איך לומדים מילים חדשות?

לפני קצת יותר משנה, כשהכריזו בפעם הראשונה על מעבר להוראה מרחוק, הכנתי עבור תלמידי היסודי שלי רשימת מילים שתלווה אותנו במפגשי הזום שלנו או אותם לבדם בלמידה העצמית בבית.

את הקובץ המלא (מתאים בממוצע לכיתה ד’-ה’ עם סטייה קלה למעלה או למטה) תוכלו להוריד ממש מכאן ולהיעזר בו עם תלמידי כיתה ד’-ה’.

תפזורת
תפזורת- שבצו את המילים החדשות בתוך התפזורת, והחליפו עם תלמידים אחרים

את הקובץ שהכנתי עם אוצר מילים לתלמידי יסודי תוכלו להוריד מכאן

את הפורמטים להכנת משחקים The Gamification Kit תוכלו להוריד מכאן:

אני רוצה להוריד!

*עדכון* בעקבות מספר פניות שקיבלתי, הכנתי גרסא לפעילות הזאת גם בעברית. מוזמנים להוריד מכאן.

השתמשתם בפורמטים שהכנתי? תייגו אותי! 🙂

איזה משחקים עוזרים לכם ללמד מילים חדשות? מוזמנים לכתוב לי בתגובות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01