פעילויות לעידוד הכתיבה- כתיבה יוצרת ו-Book Report

רגע לפני שבוע הספר- 3 פעילויות חדשות לעידוד הכתיבה וגם כמה מילים על אחד הספרים האהובים עלי.

אילו היתם צריכים לכתוב Book Report על הספר האהוב עליכם, איזה ספר היתם בוחרים? אם יכולתם לבחור שאלה אחת שעליה תדרשו לענות, על איזו שאלה היתם עונים? האם היתם בוחרים להתייחס לעלילה? לדמויות? לחוויה האישית שלכם בעקבות קריאת הספר? אולי כותבים לו סוף חלופי? או מתארים התמודדות הרבה יותר טובה עם הקונפליקט מהאופן בו הדמות הראשית בחרה בפועל?

רגע של נוסטלגיה

“It was love at first sight. The first time Yossarian saw the chaplain he fell madly in love with him”

אלה המילים בהן מתחיל אחד הספרים האהובים עלי. כזה שקראתי בפעם הראשונה לפני הגיוס, בפעם השנייה אחרי השחרור ובפעם השלישית עד האמצע כי לא צריך להגזים, היו ספרים אחרים שחיכו לי.

למי שלא מזהה את הציטוט, הוא לקוח מתוך “מלכוד 22“, המילון המודרני של הגדרת האבסורד. כזה, בו טייס קרב יכול לקבל פטור מטיסות מבצעיות רק אם הוא משוגע, אבל אם יעז להעיד על עצמו שהוא משוגע- למעשה מצטייר כשפוי וממשיך לצאת למשימות מסכנות חיים.

אני אוהבת סוג כזה של סיפורים. מצחיקים, שנונים, עצובים. סיפורים עם דמויות צבעוניות, הרבה יצירתיות ומעוף. במלחמה הנצחית בין מה חשוב יותר- העלילה או הדמויות, אני בצד של הדמויות, למרות שברור לי שהעלילה צריכה להיות לא פחות מסוחפת.

מחוזות הדמיון

אז אני חושבת לי, שאם בגלגול כזה או אחר היתי זוכה לכתוב Book Report על “מלכוד 22”, מה היתי כותבת על דמותו של יוסריאן, הגיבור הראשי וטייס הקרב העייף. על דמותו של מיילו (הקומבינטור הצבאי), העלילה (שבדיעבד נראת לי הרבה יותר עצובה ממה שחוויתי אותה כמתבגרת). מה היתי מגדירה בתור החלק האהוב עלי בספר? מה היתי משנה בעלילה וברצף האירועים ואיזה סיום אלטרנטיבי היתי יכולה לכתוב לו.

אולי זה הכלל הראשון שצריך להגדיר לתלמידים- תבחרו לכתוב על ספרים שיהיה לכם הרבה הרבה מה להגיד עליהם.

רגע לפני שבוע הספר, רוצה לספר לכם על 3 פעילויות חדשות שיצרתי לעידוד הכתיבה

1. פעילויות לעידוד הכתיבה- Let Me Tell You A Story

כרטיסיות לכתיבת סיפור

Let Me Tell You A Story היתה אחת הפעילויות שהיה לי הכי כיף להכין, אבל גם כזו ששכתבתי ושיניתי שוב ושוב ושוב.

הפעילות כוללת 3 סוגי קלפים- קלפים של דמויות (אחרי התייעצות בפייסבוק הוספתי לדמויות גם שמות), קלפי קונפליקט (לקח לי הרבה זמן לחשוב על כל הטוב הזה), וקלפים עם רשימת שמות תואר.

בפעילות הזאת תוכלו לפגוש את Granny החביבה, את מייק השוטר ואת מיכל הבוכייה. מה יעלה בגורלם? את זה התלמידים יחליטו.

עם פעילות Let Me Tell You A Story אפשר לעבוד במספר אופנים שהגדרתי בתוך הקובץ, ובדרכים רבות נוספות, כיד הדמיון. אפשר לכתוב סיפור על בסיס 3 הקלפים, אפשר לעסוק בדמויות עצמן ותכונותיהן, אפשר להמציא להן קונפליקטים חדשים, ליצור סיפורים חדשים ועוד ועוד.

הפעילות מתאימה לרמת כיתה ו’-חטיבת ביניים, והיא מאפשרת הזדמנות קלילה, פתוחה וזורמת לעידוד היצירתיות ותרגול של מיומנויות הכתיבה.

פעילות Let Me Tell You A Story ניתנת לרכישה ממש כאן

לרכישה

2. Who? Where? When?

שאלות WH

פעילות נוספת לעידוד הכתיבה. מתאימה לתלמידי יסודי (כיתות ה’-ו’), והיא עובדת על שאלות WH וכתיבה ממוקדת של משפטים או סיפורים קצרים על בסיס אחד או יותר מהמשתנים שעל לוחות הפעילות. למשל:

  • כתיבת משפטים (הצמדה בין הדמויות השונות למיקומים השונים)
  • מענה על שאלות על בסיס שאלות Follow Up של המורה או של חברים לקבוצה, למשל- Who is sick? והתשובה תהיה Roni is sick (על בסיס המידע שמופיע בפעילות).
  • כתיבה או יצירה של סיפור בעל פה על בסיס אותן שאלות מנחות שבונות את העלילה בהדרגה, ועוד.

הפעילות המלאה כוללת 4 לוחות-

  • 2 לוחות עם דמויות (דמויות אנושיות ובעלי חיים)- Who?
  • לוח אחד של מיקומים Where?
  • לוח של זמני התרחשות הסיפור When?

אפשר להדפיס ולניילן את הלוחות לשימוש חוזר, ואפשר לעבוד איתם מרחוק באמצעות שתוף מסך.

פעילות Who? Where? When ניתנת לרכישה ממש כאן

לרכישה

3. Book Report Task Cards

Book Report Question Cards

ואיך אפשר בלי סט כרטיסיות בוק רפורט מעוצב ומוכן לשימוש. הסט כולל 32 כרטיסיות עם שאלות מגוונות המתייחסות לדמויות, לעלילה, לסטינג, לקונפליקטים, להתרשמותו של הקורא מהסיפור ועוד ועוד. אפשר לניילן, לשמור בכיתה או במרכז הלמידה, ולתת לתלמידים לבחור לאיזו כרטיסייה להתייחס במהלך הקריאה והכתיבה שבעקבותיה.

פעילות Book Report- Question Cards ניתנת לרכישה ממש כאן

לרכישה

4. ואם כבר הגעתם עד לכאן- יש גם פעילות חינמית 🙂 פורמט מעוצב לכתיבת Book Report

book report writing prompt

להורדה בחינם של פורמטים לכתיבת Book Report לחצו כאן

להורדת הקובץ

הפוסט מכיל affiliate links*

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

Tapple- משחק אוצר מילים שאתם ממש חייבים להכיר

8 משימות יצירתיות שיעודדו את התלמידים לדבר באנגלית

לא על הארטיק לבדו- רעיונות ללמידה יצירתית עם מקלות ארטיק

12 רעיונות לעבודה עם קלפי סיפור

אלבומי מדבקות של מליסה ודאג- לברוא עולמות קסומים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01