התמודדות עם משבר ופעילות חוסן לתלמידי יסודי

התמודדות עם משבר- פעילות חוסן על בסיס עקרונות מודל גשר מאחד (Basic PH). כמה מילים על מודל החוסן ופעילות שהכנתי שניתן להדפיס עבור תלמידי יסודי, לצבוע, להרכיב, וגם לדבר על הנושא.

מה עוזר לכם כשאתם במצוקה? לדבר עם חברה? לקבל חיבוק? לשמוע מוזיקה? לעשות הליכה?

אני מתמודדת שונה עם משברים שונים, אבל מצאתי שמה שעוזר לי הכי הרבה במשברים בטחוניים זה להיות דבוקה לחדשות. אני מאלה שבתקופות כמו זו משאירים יום שלם את הטלוויזיה דלוקה ברקע. ידע זה כוח, ומידע נותן לי תחושה של ביטחון. אני יודעת שהסגנון שלי הוא מאוד קוגנטיבי, וזה פוגש אותי ממש בכל מקום ובכל הקשר.

אני גם יודעת שעבור רבים אחרים סביבי לצפות בחדשות זה סוג של עונש, ורבים מחבריי לא יפתחו חדשות אפילו לרגע. הם יעדיפו מנגנוני התמודדות אחרים- ספורט, מוזיקה, שיחה, שינה או סתם התעלמות. ואני- תגידו לי לעשות מדיטציה או נשימה מודעת- הרגתם אותי.

הכר את עצמך

קיימת שונות רבה במנגנוני התמודדות עם משבר, והם משתנים מאדם לאדם. האתגר הגדול שלנו כ”עולם המבוגרים” הוא קודם כל להבין מה מסייע לנו במהלך משבר, ובהמשך גם לתווך את השונות הזאת לילדים ולתלמידים. המסר הוא מאוד פשוט. יש משברים, והם יקרו לא מעט במהלך החיים. האתגר הגדול הוא משולש-

  • להכיר את מגוון מנגנוני ההתמודדות הקיימים
  • להכיר את עצמנו, ולזהות מה מתוך ארסנל הכלים הזה עובד הכי טוב עבורנו- עבור האישיות שלנו, הצרכים שלנו, הרקע שלנו והמאפיינים הייחודיים של עצמנו.
  • ובהמשך- גם לעזור לילדים למצוא את המנגנונים שעובדים עבורם.

חוסן אישי ומודל גשר מאחד (גש”ר מאח”ד- Basic PH)

המודל של גשר מאחד (באנגלית- Basic PH) פותח על ידי ד”ר מולי להד, כמודל להתמודדות עם מצבי מצוקה ומשבר. בבסיס המודל, התפיסה שכולנו שונים, ועל כן כל אחד מאיתנו יתמודד עם משבר בצורה שונה.

יש המון חומר על המודל הזה בספרות המקצועית, אבל אתייחס ממש על קצה המזלג למנגנונים השונים.

ג- גוף התמודדות דרך האפיק הפיזי. למשל, ספורט, ריקוד, תנועה, הרפייה, יוגה, כדורסל, ריצה, הליכה וכדומה.

ש- שכל אפיק קוגנטיבי שנשען על חשיבה רציונלית (היוש!), ניתוח הבעיה וחשיבה על אפשרויות למציאת פתרון. למשל- צפייה בחדשות, חיפוש מידע באינטרנט, שיח וחיפוש אחר נתונים.

ר- רגש חיבור לרגש וגם אפיק התמודדות רגשי. תלמידים אלה זקוקים להזדמנויות ולעידוד לייצר מרחב של ביטוי, שנשען על הצורך לבטא רגש. לדוגמא שיחה רגשית עם הורה או חבר, בכי, כתיבה ביומן אישי או ציור אינטואיטיבי.

מ- משפחה השענות על הורים ובני המשפחה לשיפור התחושה ושאיבת בטחון. שיחה עם בן משפחה, המצאות פיזית בקרבת המשפחה, חיבוק, תקשורת בקבוצת ווטס אפ משפחתית וכדומה.

א- אמונה אפיק זה מתייחס להישענות על מערכת הערכים והאמונות של התלמיד על מנת להתמודד עם מצבי מצוקה. שהות לצד אנשים שחולקים את מערכת הערכים של התלמידים, תפילה, שיחה עם אנשי דת ופעולות דומות עשויות לסייע לילדים אלה להתמודד עם המצב.

ח- חברים וחברה תלמידים שאפיק זה מרכזי אצלם, יכולים להיתרם מהמצאות בקרבת חברים, פעילות משותפת, שיח ושיתוף. תחושת השייכות תעזור לתלמידים אלה לשאוב כוחות ולהתחזק במצב של מצוקה.

ד- דמיון מחקרים רבים מדברים על היכולת להשתמש בדימיון כמנגנון התמודדות משמעותי עם מצבי מצוקה. מנגנון זה כולל פעולות כמו דמיון מודרך, יכולת לדמיין תרחישים דמיוניים או פתרונות שיסייעו למצב קיים, לדמיין את המציאות כ-מעט אחרת, יכולת לספר סיפור ולשנות נרטיב. כמו כן, שימוש בדרמה, מוזיקה, אמנות ויצירה לסוגיה תומכת ומעודדת תלמידים עבורם הדמיון הוא אפיק התמודדות מרכזי.

פעילות חוסן

אם אתם עובדים עם ילדים בגילאי יסודי (כיתה ד’-ה’) או הורים לילדים בגילאים האלה, אני מזמינה אתכם להוריד פעילות שיצרתי עבורם בדיוק בנושאים אלה. כולנו עצובים לפעמים, מה אני עושה כשאני עצוב?

התמודדות עם משבר- פעילות חוסן שיצרתי מתאימה לתלמידי כיתות ד’-ה’. הפעילות מגיעה בשתי גרסאות, עם תמונות של בנים ותמונות של בנות. היא מיועדת להדפסה עצמית ובה סדרה של קיפולים שנראים מסובכים אבל הם באמת לא. תוכלו לראות שלב שלב איך לקפל את החוברת. אם ממש לא תצליחו, אפשר פשוט לגזור לפי ריבועים ולהדק.

התמודדות עם משבר- פעילות חוסן. את הקובץ *באנגלית* תוכלו להוריד מכאן

את הקובץ *בעברית* תוכלו להוריד מכאן

איך מכינים את החוברת?

תוכלו לצפות בוידיאו המלא או להמשיך לגלול להסברים צעד צעד.

1. להדפיס

חוברת חוסן- שלב 1

2. לצבוע

חוברת חוסן- שלב 2

3. לקפל פעם אחת לרוחב, כשהתמונות פונות החוצה

חוברת חוסן- שלב 3

4. לקפל פעם נוספת

חוברת חוסן- שלב 4

5. ופעם נוספת

חוברת חוסן- שלב 5

6. לפתוח את כל הקיפולים חוץ מהקיפול הראשון

חוברת חוסן- שלב 6

7. לגזור בזהירות מהצד הסגור! לפי התמונה

חוברת חוסן- שלב 7

8. תוכלו לצפות בווידאו איך לסיים את הקיפול האחרון

מי שלא יצליח לעשות את הקיפול גם אחרי ההדרכה יכול:

  1. לצפות גם בווידיאו הזה בשביל להבין שוב את העקרון
  2. לגזור את הפעילות לפי ריבועים ופשוט להדק.

לי שלייכמן, יועצת חינוכית, M.A

לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

Tapple- משחק אוצר מילים שאתם ממש חייבים להכיר

לא על הארטיק לבדו- רעיונות ללמידה יצירתית עם מקלות ארטיק

12 רעיונות לעבודה עם קלפי סיפור

אלבומי מדבקות של מליסה ודאג- לברוא עולמות קסומים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01