אלבומי מדבקות של מליסה ודאג- הזדמנות נוספת לתת לתלמידים להביע את עצמם, לעצב, לתכנן, ליהנות וגם ללמוד על הדרך.
אז יש לי מין עניין כזה, שאני לא קונה משחקים ועזרי הוראה אם הם לא יפים בעיניי. לא משנה כמה מצויינים הם יהיו, לא משנה כמה יעילים הם יכולים להיות עבורי ועבור תלמידיי- אם הם לא יפים ומזמינים, אני לא אקנה אותם, לא אשתמש בהם ולא אקח אותם גם אם הם בחינם.
אני צריכה לאהוב את הפונטים, את הצבעים, את האיורים, את העימוד, את (היעדר) העומס הגרפי. לפעמים אני קונה פעילות גם בלי שהבנתי עד הסוף איך לעבוד איתה, ורק אחרי שאקנה אנסה לפענח או להמציא להן חוקים משלי.
פעילויות יפות ומזמינות מעוררות התלהבות ומעודדות למידה. התלהבות היא עניין מדבק, וכשהיא נמצאת בחדר היא כל הזמן עוברת מהתלמיד למורה ומהמורה לתלמיד.
אלבומי המדבקות של מליסה ודאג הם דוגמא לכלי כזה. הם יפים, מזמינים, מגוונים ומניעים לפעולה. הם מעוררים התלהבות, מעודדים מוטיבציה ומשאירים הרבה מאוד מקום ליצירתיות ולדמיון.
אלבומי מדבקות של מליסה ודאג (Melissa & Doug)
יצא לי להשתמש באלבומי המדבקות של מליסה ודאג לא מעט עם תלמידיי בעבר, אבל בשל אילוצי התקופה- לאחרונה הם מצאו את עצמם שוכבים בארון. אבל אז האחייניתוש הקטנה שלי החליטה לעשות לי ביקורת על ארון המשחקים, לשלוף החוצה את אלבום המדבקות שהכי אהבה, לשבת ברוגע, להדביק נורא יפה, וגם ללמוד כמה מילים חדשות על הדרך. אז חשבתי לעצמי שזה הזמן לכתוב כמה מילים על סדרת אלבומי המדבקות של מליסה ודאג. לילדים, לתלמידים, לאחיינים. כולם ייהנו, עם ובלי קשר להוראת אנגלית.
אני מאוד אוהבת לתרגל אוצר מילים לפי נושאים. בכל פעם מחדש, אנחנו נמצאים בתוך מיקרוקוסמוס של משהו אחר. בעלי חיים. בגדים. חלקי גוף. יש גם משהו קסום ברעיון, שאלבום אחד יכול לאפשר העמקה של החוויה הזאת. התמקדות בנושא אחד בכל פעם, עם המוני וריאציות שאפשר לייצר לכל סצינה בתוך מגוון של נושאי לימוד.
אז בשביל לאתר את מה שהכי רלוונטי, עשיתי לי מחקר קטן. יש בסדרת האלבומים של מליסה ודאג מספר די גדול של אלבומים, עם כולם כיף לשחק, אבל לא כולם מתאימים להוראת אנגלית.
אני מצאתי שהאלבומים המתאימים ביותר הם:
- בעלי חיים (Jungle & Savanna Toy)– בו יש לשייך בין בעלי החיים לסביבת המחייה שלהם.
- חווה (On the Farm)– אלבום שעוסק גם בבעלי החיים שגרים בחווה וגם במה שצומח בגינה.
- אוכל וארוחות
- סביבת מחייה ביתית- חדרים בבית, ריהוט
- עיצוב פרצופים (Make a Face) (קיימות מספר וריאציות, חלק עם בחורות יפות או נסיכות, חלק עם פרצופי בעלי חיים, וחלק עם מפלצות ושודדי ים. הלכתי רוב הזמן על הפרצופים היפים).
- My Town– האלבום היחיד מהרשימה שעדיין לא רכשתי, אבל עושה רושם שהוא יכול להיות רלוונטי לתלמידי כיתה ד’ רבים.
חשוב לציין, שקיימים אלבומים שמגיעים בבאנדלים, ולכן גם במחיר מופחת, כמו לדוגמא באנדל החיות החמוד הזה שאני מאוד אוהבת, שכולל את חיות הג’ונגל והסוואנה יחד עם חיות החווה וגם חיות האוקיאנוס.
באנדל נוסף וחמוד מאוד משלב את אלבום עיצוב הפרצופים, האוכל והקונדיטוריה.
באלבומי המדבקות של מליסה ודאג השתמשתי עם התלמידים צעירים (כיתות א’-ד’) בדרך כלל כפעילות תגמול או פעילות מסכמת של נושא רלוונטי שלמדנו.
כתנאי מקדים לשימוש באלבומים, על התלמידים להכיר את כל אוצר המילים הרלוונטי, ורק אז מקבלים את הצ’ופר. התלמיד מקבל סצינה אחת מבחירתו שאותה יוכל לעצב, ודפי מדבקות בהן יכול להיעזר על מנת לעצב את הסצינה הזאת כמיטב יצירתיותו.
היתרון הגדול של האלבומים האלה, הוא בכך שרובם מאפשרים לעצב סביבה של ממש לפי טעמו ובחירתו של התלמיד, לעשות חזרה על אוצר המילים, ליהנות וגם ללמוד.
כמה רעיונות לפעילות בעקבות העבודה עם אלבומי מדבקות של מליסה ודאג:
1. כתיבת משפטים
כתיבת משפטים תיאוריים על הסצינה
The corn is yellow
כתיבת משפטי There is / There are
There are tomatoes in the garden
כתיבת משפטי פעולה
The farmer is working in the garden
ועוד ועוד
2. תעודת זהות לדמות-
במידה ועובדים עם אלבומים בהם ישנן דמויות, אפשר לעשות לדמות תעודת זהות מלאה. להמציא לה שם, לתאר את צבע השיער שלה, צבע העיניים, להגיד עליה האם היא נחמדה או לא ועוד.
The elephant has big ears.
3. Prepositions
אם כבר לתרגל משפטי prepositions מתוך תמונה, אז למה לא עם תמונה שהתלמיד יצר בעצמו?
סוג נוסף של עבודה שאפשר לעשות הוא עבודה על prepositions, הרי התלמידים בעצמם מיקמו את האובייקטים במרחב, ועכשיו יכולים לספר על כך בגאווה, למשל-
The woman is next to the girl
There is a lamp on the chair
לחליפין, אפשר לעשות את אותה הפעילות בהנחיית המורה- המורה הוא זה שיגיד לתלמיד איפה למקם כל דבר, ועל התלמיד לפעול לפי ההוראות.
4. התמונה המשוגעת
אפשר לעודד את התלמידים ליצור תמונות לא הגיוניות, למשל למקם את הפרה על גג האסם, ואז לספר על הסצינה שלהם. בשיא הרצינות כמובן.
5. עבודה קבוצתית
אם בוחרים לעבוד עם האלבומים באופן קבוצתי, אפשר לאפשר לכל לומד לעצב את התמונה שלו, ואז לנהל שיחה, בזוגות או בקבוצות קטנות, בה כל אחד מדגים את היצירה שלו, מתאר אותה ומספר עליה לאחרים. מה בתמונה? איך הם נראים? באילו צבעים? מה נמצא איפה וכדומה.
אפשר לאפשר לתלמידים אחרים להציע תוספות לתמונה, למשל להוסיף פרי או ירק מסויים לתוך הגינה.
אם עובדים באופן קבוצתי, אפשר לתרגל גם שאלת שאלות בצורה הבאה (אני ניסיתי את זה עם אלבומי הפרצופים, אפשר ליישם גם על אלבומים אחרים בהתאמה של השאלות). למשל-
Who has blue eyes?
ואז התלמידים שבחרו להעניק לדמות שלהם עיניים הכחולות יצביעו ויגידו- I do!
כמה נקודות לסיכום- אלבומי מדבקות של מליסה ודאג:
- מומלץ להכין רשימות של המילים המרכזיות שמופיעות באלבום לפני העבודה על האלבום, ורק כשמוודאים שהתלמיד יודע את כל אוצר המילים הרלוונטי, לתת לו לעבוד עם האלבום כצ’ופר. יש באלבומים גם מילים שלטעמי פחות רלוונטיות לתלמידים הצעירים, כמו “מגרפה”, אז מבחינתי זה מצוין שידביקו אותה איפה שרוצים, אבל אשן טוב בלילה אם לא ידעו בינתיים את המילה באנגלית. “תירס”, לעומת זאת, ייכנס לרשימה.
- חלק מהאלבומים בסדרה (רוב האלבומים שהוזכרו) מוגדרים כ-reusable, כך שאפשר להשתמש במדבקות מספר פעמים, להחליף מיקומים, להשתמש עם תלמידים שונים על אותן סצינות ועוד. לא אגיד שהמדבקות מחזיקות לנצח, אבל הן טובות למספר שימושים חוזרים.
- שיצביע מבוגר אחד שיקבל את האלבום הזה ולא ישב להדביק בעצמו…
I know I did…
לי שלייכמן, M.A
לחצו על התמונות על מנת לראות את האלבומים (אמזון):
*הפוסט מכיל affiliate links
לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:
Tapple- משחק אוצר מילים שאתם ממש חייבים להכיר