איך לארגן חומרי למידה במרחב הדיגיטלי

איך לארגן חומרי למידה במרחב הדיגיטלי? מה עושים עם כל הקבצים האלה, ואיך לארגן את חומרי הלמידה על המחשב?

אז אתחיל מווידוי. בשנים אחרונות מצאתי את עצמי בתהליך התמכרות רציני לצבירה ואגירה של חומרי הוראה דיגיטליים. חומרים שהורדתי ממקורות שונים, שרכשתי מאתרים ומבלוגים וגם כאלה שיצרתי בעצמי. מסודרים ומדוגמים לפי תיקיות ותתי תיקיות לפי נושאים, רמות קושי ואפילו רמות איכות.

אני אוהבת למצוא מהר את מה שאני מחפשת, במיוחד בתקופה הנוכחית, בה כל העבודה שלי מתנהלת בזום. נוסיף לכך, שכותבת שורות אלה היא בת מזל גדי, וככזו חשה צורך לארגן דברים בתיקיות. והנה, יצא הפוסט הראשון שעוסק בארגון של חומרי הוראה- השבוע- במרחב הדיגיטלי.

אז איך מארגנים את כל הקבצים האלה על המחשב, ואיך מייעלים את העבודה ואת ההתארגנות? איך מוצאים מהר את מה שמחפשים ומצמצמים את זמן הכנת השיעור? קבלו ממני 3 רעיונות שעוזרים לי ואולי יעזרו גם לכם.


1. איך לארגן חומרי למידה- תיקיות ותתי תיקיות

זה לא חידוש גדול להציע לסדר את החומרים בתיקיות לפי נושאים, אבל אני כן רוצה להתעכב רגע על החשיבות של יצירת שיטה ארגונית וחוויית משתמש מיטבית. של עצמכם.

אני אוהבת לסדר לפי שלוש רמות חלוקה- הראשונה היא לפי נושאים, השניה לפי ספרי לימוד והשלישית לפי שאלוני הבגרות.

עם הזמן יצרתי גם הרבה תתי תיקיות, למשל בתיקיית האותיות מיינתי אם מדובר במשחקים, דפי עבודה או כרטיסיות, בתיקיית חומרי הקריאה מיינתי לפי מספרים אם מדובר בחומרים לקריאה ברמת המילה, המשפט או הפסקה וכדומה.

כמה טיפים:

  • סדרו את התיקיות בצורה שנוחה לכם. אם משהו נוח לכם כתת תיקייה, שיהיה תת תיקייה. אם נוח לכם לתת לו תיקייה משלו- תנו לו תיקייה משלו.
  • תנו לתיקיות שמות שנוחים לכם, למשל, יש לי תיקייה שנקראת ch_sh_th ולא digraphs. העולם יודע ושותק.
  • תחליטו על חלוקה שנוחה לכם. האם נוח לכם לחלק לפי נושאי לימוד או לפי פרקים של ספר מסויים? אולי גם וגם? צרו תיקיות בסיס להתארגנות ראשונית לפי שלד של נושאים שנוחים לכם. בהמשך, תוכלו להוסיף תיקיות תוך כדי תנועה. כשתתחדשו בחומרים בנושאים שלא היו לכם או תתחילו ללמד עם ספרים שלא לימדתם.
  • HELPFUL MIX– אם מצאתם משהו נחמד שיעזור לכם בהוראה אבל לא קשור ישירות לנושא ספציפי, הכניסו אותו לתוך התיקייה הזאת. לתיקייה הזאת, למשל, הכנסתי פורמט להדפסה על סטיקי נוטס שמצאתי פעם באחד הבלוגים. תוויות לקלסרים שאפשר להדפיס, עטיפות לקלסרים ולמחברות שמעולם לא הדפסתי אבל שמרתי ועוד. אני קראתי לתיקייה הזאת HELPFUL MIX, אתם יכולים לאמץ או לשנות, מה שמתאים.

ועוד כמה:

  • UNSORTED– התיקייה הזאת אולי נראית זניחה, אבל עבורי היא החשובה מכולן והיא חייבת לשבת בתוך תיקיית החומרים הכללית. אם מצאתם חומרים חדשים שעוד אין לכם כוח למיין או אפילו לפתוח בשביל להחליט אם שווה לשמור אותם או לא- אל תשאירו אותם בתקייית ההורדות. העבירו את הכל לתיקיית ה- unsorted ותחזרו לזה בהמשך. אני יודעת שהסיכוי שאסתכל שוב על קובץ ששכחתי בתקייית ההורדות הוא אפסי, אבל אם העברתי אותו ל- unsorted אז בהחלט אתפנה אליו בהמשך.
  • כל מה שחשוב לכם שיופיע בראש התיקייה– הוסיפו לו aaa לפני שם הקובץ. זה מקפיץ אותו לראש התיקייה ובכך לראש תשומת הלב שלכם (עורכת: מורה שכתבה לי בפייסבוק הציעה להוסיף # במקום aaa, ניסיתי, רעיון מעולה).
  • כל מה שטוב במיוחד– הוסיפו לו good לפני שם הקובץ וכך תדעו לשלוף את החומרים הטובים לפני האחרים.
  • דפדפו מדי פעם בתוך התיקיות, פתחו את הקבצים והיזכרו מה יש לכם. אם יש לכם 2 דומים אבל אחד יותר טוב, מחקו את הפחות טוב.
  • אל תשכחו לשמור כל שמצאתם באינטרנט ואהבתם. גם אם אין לכם כרגע תלמידים שיכולים להיעזר בחומרים האלה. התלמידים יבואו. הקבצים יחכו להם.


2. איך לארגן חומרי למידה- קובץ מארגן

עם כניסתו של הזום לחיינו, התחלתי לעבות עוד ועוד גם את מאגר החומרים האינטראקטיביים שלי. כל אותם משחקים ופעילויות שלא נשמרים על המחשב אלא יושבים על שרתים של אתרים אחרים.

מומלץ ליצור קובץ אחד שמארגן את כל הלינקים הכי טובים שלכם, רצוי מסודרים לפי נושאים או פרקים של ספר. איך תעשו את זה- לשיקולכם. אבל אני ממליצה לכל אחד לעשות את זה ולא לחפש בכל פעם מחדש איפה ראיתם בפעם האחרונה את הלינק המעולה הזה.

3 דרכים שאני מצאתי כיעילות הן:

  1. וורד או גוגל דוקס עם טבלה אחת בלתי נגמרת, מחולקת לנושאים.
  2. Google Keep– כלי קטן, חמוד, יעיל וסופר נגיש, בו אפשר ליצור פתקיות, ובכל פתקית לשמור לינקים בנושא אחר. היתרון הגדול הוא שאפשר לשלוף את הלינקים באופן מיידי מתוך הג’ימייל, בלחיצה על האייקון של Google Keep בחלון הצדדי.

(על מנת לגשת לאפליקציה יש ללחוץ על תשעת הריבועים הקטנים שבחלק העליון הימני של הג’ימייל. לאחר מכן על האייקון של Google Keep. על מנת לגשת אל התפריט המהיר, יש ללחוץ על החץ שבחלק הימני של הג’ימייל והוא יפתח אפשרות לגישה מהירה לתוסף).

3. Trello– האפשרות השלישית שכרגע אני פחות משתמשת בה אבל השתמשתי בה די הרבה בעבר היא Trello. אפליקציה לניהול ומעקב אחרי משימות. אני השתמשתי בה גם לתכנון שיעורים בשביל לארגן את חומרי הלמידה. כיום אני פחות משתמשת ב-Trello, אבל זה בהחלט כלי נהדר ששווה להכיר לצורך זה ולצרכים רבים אחרים, כמו ניהול משימות אישיות וצhוותיות.


3. איך לארגן חומרי למידה- מייל חומרים

לאורך זמן מה, ניסיתי לחשוב איך לסדר בצורה יעילה משימות שמשלבות קובץ פיזי וגם לינק שמוביל לקובץ השמע הרלוונטי. לדוגמא משימות האזנה מתוך מייצבים ומתוך בגרויות.

אחרי מספר ניסויים וטעיות הגעתי לנוסחה מאוד מאוד פשוטה שעובדת בשבילי מעולה ועוזרת לי לארגן את חומרי הלמידה שלי. לשלוח לעצמי את הבחינות במייל!

בשורת הכותרת לכתוב את שם השאלון ושם קטע השמיעה. לגוף המייל לצרף את קובץ ה-PDF של המבחן וקישור לקובץ ההאזנה. לכל הטוב הזה מגדירים תגיות לפי סוגי שאלונים, וזה עובד כמו קסם.

מכל עבודות הנמלים שעשיתי בחיי (ועשיתי, מזל גדי, כן?), זו היתה אחת היעילות. זה חוסך לי שעות רבות של חיפושים תוך כדי תנועה, ועוזר לי למצוא את מה שאני צריכה תוך שניות, גם בנייד, למקרה שלימדתי מחוץ לבית ואין לי באותו הרגע גישה למחשב.

אם אתם מחפשים רעיונות נוספים לדרכי ארגון של החומרים במרחב הפיזי- מוזמנים לקרוא את הפוסט הבא. איך מאחסנים חומרי למידה- כלי אחסון מומלצים ונוחים.


לי שלייכמן, M.A


לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

12 רעיונות לעבודה עם קלפי סיפור

לא על הארטיק לבדו- רעיונות לעבודה עם מקלות ארטיק

איך לומדים מילים חדשות- שיטת הפתקים, חלק א’

המומלצים מאמזון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01