לא על הארטיק לבדו- רעיונות ללמידה יצירתית עם מקלות ארטיק

מקלות ארטיק הם חומר גלם נהדר שאפשר לשלב בקלות בתהליכי למידה יצירתית. הם זולים, זמינים, ומאפשרים מגוון רחב של פעילויות שעונות על מגוון רחב של צרכים. תוכלו לקנות אותם בחנויות יצירה, חנויות סטוק ואפילו חנויות קוסמטיקה. אפשר לקנות אותם בצבעים ובגדלים שונים, בחבילות קטנות או בכמויות מוגזמות לחלוטין. אפשר לעשות איתם לא מעט, ותמיד מדהים אותי איך שינוי קטן בחומר הגלם יכול לעשות שינוי גדול בשיתוף הפעולה של התלמידים.

בפוסט הבא, ריכזתי עבורכם את הרעיונות האהובים עלי לעבודה עם מקלות ארטיק

פעילות הפועל be בעזרת מקלות ארטיק

1. למידה יצירתית של פעלים ושמות תואר

אני מתחילה דווקא מהפעילות הזאת, כי היא באמת עשתה הבדל מאוד משמעותי במוטיבציה של התלמידים שלי להתעסק בכתיבת משפטים ובפעילויות נלוות של עבודה עם פעלים ושמות תואר. אין ספק שלהכין את המקלות האלה היתה עבודת נמלים לא קטנה, אבל התוצרים שיצאו שרתו אותי לאורך זמן עם תלמידים רבים, כך שמבחינתי זה לגמרי שווה את המאמץ.

אז מה עושים? חסכתי לכם את עבודת ההכנה, ותוכלו להוריד את רשימות הפעלים וגם שמות התואר שהכנתי ממש מכאן. את המילים מדפיסים, גוזרים ומדביקים על מקלות ארטיק בעזרת מסקנטייפ עבה, כך שיתפוס במכה אחת את כל הפתק וידביק אותו היטב אל מקל. ממליצה להדפיס את המילים על דפים צבעוניים, צבע נפרד לפעלים וצבע נפרד לשמות תואר. כך תרוויחו גם אסתטיות וגם color coding שיכול לעזור לתלמידים.

כמה רעיונות ללמידה יצירתית של פעלים ושמות תואר:

פעלים: הכנתי לתלמידים שלי קובייה עם כינויי גוף, וביקשתי מהם לשלוף מקל אחד עם פועל ולכתוב משפט בהתאם לכינוי הגוף שיצא. אפשרות נוספת- להוסיף קובייה שתגדיר להם באיזה זמן לכתוב את המשפט (הווה פשוט, עבר פשוט וכו’).

למידת פעלים בעזרת מקלות ארטיק

שמות תואר: גם כאן האפשרויות הן רחבות ביותר, אבל השיטה הקלאסית היא פשוט להציג לתלמידים תמונה או סט תמונות לבחירתכם, ולבקש מהם להניח לידה את כל המקלות עם שמות התואר שלדעתם רלוונטיים, ובהמשך לתאר את התמונה באמצעות משפטים או כתיבת פסקאות מלאות.

בתמונה שכאן השתמשתי בחיות מתוך סט הכרטיסיות של חיות המשק שהכנתי, וזה תמיד מגייס את התלמידים שלי לעבודה.

תיאור תמונות באמצעות מקלות ארטיק של שמות תואר

2. משולשים

משולשים ממקלות ארטיק זה טרנד לא קטן בגני ילדים, לחיזוק של מוטוריקה עדינה ולעתים להתאמה של צבעים. מאז שנחשפתי לדבר החמוד הזה, ניסיתי לחשוב איך להתאים את המתודה הזאת להוראת אנגלית, ואילו שלושה אלמנטים עובדים טוב ביחד ויכולים להיות רלוונטית לפעילות התאמה משולשת.

כמה רעיונות שעלו לי ללמידה יצירתית בעזרת משולשים:

– התאמה בין כינוי הגוף ל-2 דוגמאות קונקרטיות (he, Moshe, my dad).

– תמונה, אות פותחת, מילה כתובה

– V1, V2, פירוש בעברית

– V1, V2, V3 וכדומה (מצליחים לחשוב על שלשות מעניינות נוספות? תכתבו לי!).

בסוף הלכתי על האפשרות האחרונה, פשוט כי באותו זמן נתון היו לי הכי מעט פעילויות דווקא בנושא הזה.

אז מה עושים? לוקחים מקלות ארטיק וסקוצ’ים עגולים. אני הזמנתי מאלי אקספרס, מילת חיפוש- velcro dots.  מצמידים את הסקוצ’ים זה לזה ליצירת משולשים, ועל כל אחד מהמקלות מדביקים צלע אחרת בהתאם לנושא שבחרתם לתרגל. לאחר מכן מפרקים את כל המקלות, ונותנים לתלמידים להרכיב אותם מחדש בעצמם.

משולשים ממקלות ארטיק

3. פעילויות מיון והתאמה

רעיון נוסף ללמידה יצירתית עם מקלות ארטיק הוא להכין מקלות ארטיק שונים ועליהם מילים או תמונות שניתן למיין לתוך מייכלים שונים בהתאם להנחייה. מה מתחיל באות רגילה ומה באות ניקוד? שם עצם או פועל?

a/an

have/has

v1/v2

he/she/it

be verb

וכדומה.

בפעילות מהסוג הזה, מקל הארטיק משדרג את הפעילות מדו מימד לתלת מימד, והופך את התלמיד להרבה יותר פעיל. בתמונה- פעילות מיון על סמך ה-be verb המתאים. השתמשתי ב-3 מיכלי עפרונות פשוטים ממקס סטוק, הדבקתי עליהם תמונות של מיכלי פופקורן מתוך פעילות הפועל be שלי, ועל מקלות הארטיק הדבקתי את כינויי הגוף שצריך למיין. התלמידים פרגנו.

פעילות הפועל be בעזרת מקלות ארטיק- תלת מימד

4. אותיות, אותיות, אותיות

לפי דעתי, כל אחד חייב לפחות סט אחד של מקלות ארטיק עם כל האותיות. והנה כמה רעיונות:

1. הדבקתי על מקלות ארטיק מדבקות של כל האותיות, והכנתי מקלות נוספים עם שמות של קטגוריות שונות (אוכל, רהיטים, בעלי חיים). במהלך המשחק, מוציאים אות אחת וקטגוריה אחת. על התלמידים לכתוב שם של פריט אחד לפחות השייך לקטגוריה.

כל אותיות הABC על גבי מקלות ארטיק

אם אין בנמצא מדבקות, תוכלו להוריד להדפיס על דפים צבעוניים את האותיות האלה שהכנתי, לניילן, לגזור ולהדביק על גבי המקלות.

2. פעילות להרכבת מילים קצרות

3. פעילות משודרגת להרכבה ושינוי של מילים קצרות, כדלקמן: בקשו מהתלמיד לאיית את המילה “cat”;  להפוך אותה ל”cot” בשינוי של מקל בודד. ועכשיו- “cob”- מקל עם איזו אות צריך לשנות?

אותיות והרכבת מילים באמצעות מקלות ארטיק

5. שילוב בין אטבים ומקלות ארטיק בלמידה יצירתית

או כמו שאני אוהבת לכנות את זה- A Match Made In Heaven

שילוב בין מקלות ארטיק ואטבים

6. אות גדולה, אות קטנה, אות פותחת, אות סוגרת

חלק גדול מהעבודה העיונית עם התלמידים היא בדו מימד, ולפעמים דווקא התלת מימד יכול להוות שינוי מרענן. במקום להניח את המקל על השולחן, אפשר לעזור לו לצמוח מתוך עציץ, וגם רמת הקשב תזנק פלאים.

אני אוהבת להשתמש בפעילויות שונות של אותיות ומודעות פונולוגית בצורה דומה.

  1. לוקחים מייכלים קטנים. אני השתמשתי במייכלים לרטבי סושי שקניתי בחנות סטוק.
  2. מניחים בפנים כדור של בצק (playdough), שיאפשר למקל להינעץ בקלות.
  3. מצמידים למקלות ארטיק סקטצ’ים, וזה לא מקבע את המקלות למטרה אחת אלא מאפשר גיוון עתידי ובחירה איזו פעילות לשלוף ולהצמיד למקלות.
  4. אפשר לעשות את הפעילות במגוון וריאציות, למשל התאמה בין אות גדולה לאות קטנה, התאמה בין התמונה לאות הפותחת, התאמה בין מילה בעברית למידה באנגלית ועוד. בתמונה שכאן, בחרתי להשתמש בפעילות תמונה-אות פותחת מתוך פעילות האקווריום שלי.
  5. הצמדתי את האותיות אל החלק העליון של המקל ונעצתי את המקלות בתוך הבצק.
  6. פיזרתי את התמונות על השולחן, וביקשתי מהתלמיד להתאים בין האות הפותחת לתמונה ולהצמיד באמצעות אטב. אפשרות אחרת- להצמיד גם את התמונה באמצעות סקוטצ’. כמובן אפשר להעמיד את הפעילות בוריאציות שונות, ולהשתמש בטכניקה הזאת במגוון רחב של פעילויות אחרות. האם היה אפשר לעשות את הפעילות הזאת בדו מימד? כמובן. האם מגניב יותר לעשות אותה בתלת מימד? התלמידים שלי יספרו שבוודאי.

חשוב לציין, שאני לא ממליצה לעבוד בשיטה הזאת על כל האותיות בו זמנית, אלא לבחור בכל פעם מחדש קבוצה של מספר אותיות שנרצה להתמקד בהן, לדוגמא אותיות שנראות או נשמעות זהה, או כאלה שהתלמיד עוד לא למד כמו שצריך ושנרצה להפנות לעברן את הזרקור.

פעילות מודעות פונולוגית בעזרת מקלות ארטיק- למידה יצירתית

7. שלטים!

כי מה עוד אפשר לעשות עם מקלות? שלטים! לפני הקורונה, יצרתי סט כרטיסיות שיוכלו לשבת לתלמידים שלי מול העיניים בשביל להקל עליהם לכתוב או להגיד משפטים בסיסיים שביקשתי, על סמך המילים החדשות שלמדנו בכל שיעור. כשהעברתי לזום, יצרתי את הכרטיסיות האלה בכתב מראה, והצמדתי להן “ידית” של שלט, גם לאחיזה נוחה יותר וגם כי, בואו נודה, זה יותר מגניב. אתם יכולים להוריד את הכרטיסיות ממש כאן, גם בגרסא הרגילה וגם בגרסת המראה שתשמח את תלמידי כיתה ד’ שלכם בזום.

שלטים על גבי מקלות ארטיק

רעיונות נוספים לשלטים שאפשר ליצור:

מסכים לא מסכים

אוהב לא אוהב

שלטים בצבעים שונים כשכל צבע מייצג תשובה- א’, ב’, ג’ איתם ניתן לעבוד בשאלות רבות ברירה

ועוד.

לי שלייכמן, M.A

המוצרים שהוזכרו בפוסט:


לקריאה נוספת- פוסטים מומלצים מהבלוג:

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01