איך ללמוד מילים חדשות באנגלית? שיטת הפתקים חלק א’

איך ללמוד מילים חדשות באנגלית? אני רוצה לספר לכם על השיטה שלי ללמד את התלמידים שלי.


איך?

את המילים החדשות שאנחנו פוגשים בשיעור אנחנו רושמים על פתקים, מילה בודדת על כל פתק. מצד אחד את המילה באנגלית ומהצד השני את הפירוש בעברית. הילד נשלח הביתה ללמוד את המילים בשני הכיוונים (מעברית לאנגלית ומאנגלית לעברית), לפעמים גם להכתבה.

בשיעור שאחרי עוברים יחד על המילים. לעתים אני שואלת את פירושי המילים. לעתים מבקשת להגיד לי מראש משפט באנגלית. למשל, במקום לשאול איך אומרים חלון, אשאל- “תגיד לי באנגלית- יש לי חלון גדול”. לעתים אבקש לכתוב את המילה להכתבה. ולעתים נניח את המילים על השולחן ונעשה איתן משחק קטן.

אם התלמיד מכיר את המילה, אז היא זוכה למעמד של כבוד ונכנסת לשקית אורגנזה יפה שהבאתי לו, יחד עם כל המילים שהוא כבר מכיר. אם לא מכיר, המילה ממשיכה איתנו לשבוע הבא ומצטרפת למילים החדשות שקיבל באותו השבוע. ברגע שיזכור אותה, גם היא תזכה להכנס לשקית.

מדי פעם אני עושה רענון על כל המילים שכבר נכנסו לשקית, ובודקת אותן שוב. אם הילד זוכר את המילים, הן חוזרות לשקית, אם לא, הן מצטרפות למילים החדשות. אני כמובן מבהירה באופן מאוד ברור שלהוציא מילה מהשקית זה לא עונש אלא רענון. אחרי הכל, בשביל לזכור מילה באמת צריך הרבה חזרות.

כשהשקית מפוצצת בפתקים אנחנו מחליפים לשקית גדולה יותר או מוספים שקית חדשה. אצל אחת התלמידות (כשלימדתי אצלה בבית) אפילו הזמנו את האמא לחדר ועשינו וטקס חגיגי של החלפת שקית.


למה?

-הרציונל הוא להפוך את למידת המילים למהנה, משחקית ומוחשית יותר.

-אני לא אוהבת רשימות מכולת, ולדעתי להכין רשימת מילים ארוכה יכול להיות מתיש ומעמיס.

– כשכותבים מילה על פתק זה “מאוורר” את העומס הקוגנטיבי, וממקד את התלמיד באתגר אחד בכל פעם.

– השיטה מאפשרת לתלמיד ללמוד בקצב שלו ובלי לחץ. כך מתאפשר מספר חזרות רב ככל הנדרש על מילה עד שתכנס לזיכרון.


כמה?

ממוצע המילים החדשות שאני נותנת ללמוד הוא 7-8 מילים בשבוע, אלא אם כן לא ידעו טוב את המילים הקודמות, ואז אתן פחות כדי לא להציף. לתלמידים החזקים אני יכולה “להעמיס” גם יותר.

חשוב לציין שהשיטה לא מתאימה לכולם, ועדיף לא לעבוד בצורה כזאת עם ילדים שיש להם קשיי התארגנות או נטייה להתפזר. כמו כן, היו גם תלמידים שפחות התחברו לשיטה. אם ראיתי שפחות זורם להם התחלנו ללמוד בדרכים אחרות וגם זה לגיטימי. אבל בשביל חלק גדול מתלמידיי השיטה לא רק עובדת אלא אפילו מדרבנת. מספר הפתקים שבשקית מהווה עבורם אינדיקציה מוחשית להתקדמות שלהם.

בחלק הבא, אספר איך אני בודקת יחד עם התלמיד את המילים שנשלח ללמוד בבית

כיף שבאתם! תרגישו חופשי לכתוב לי לכל שאלה, הבהרה, רעיון או בקשה.

ואפשר גם כאן:

חץ-49-01-01